한국 남해 마산만의 표층퇴적물 특성과 부유퇴적물의 계절별 변화 양상

Characteristics of Surface Sedment and Seasonal Variation of Suspended Sediment in the Masan Bay, South Coast of Korea

  • 최재웅 (한국해양연구원 해저환경연구사업단) ;
  • 우한준 (한국해양연구원 해저환경연구사업단) ;
  • 최동림 (한국해양연구원 남해연구소 남해특성연구본부) ;
  • 이태희 (한국해양연구원 해양생태기능연구사업단)
  • 발행 : 2006.09.30

초록

한반도 남해안에 위치하는 마산만의 퇴적환경을 파악하기 위해 표층퇴적물과 부유퇴적물의 조사를 실시하였다. 마산만에서 채취된 표층입도 분석결과 표층퇴적물은 펄(Mud), 자갈이 약간 함유된 펄(slightly gravelly Mud), 자갈펄(gravelly Mud)등 총 3개의 퇴적상으로 구분되었다. 전반적으로 펄이 우세한 퇴적상이며 만 중앙부의 수로 지역에서 약간의 자갈이 함유된 펄이 나타났다. 준설전과 준설후의 퇴적상은 큰 차이가 없이 실트가 우세한 펄이 주로 분포한다. 계절별로 1조석 주기동안 관측된 자료에 의하면, 수온과 염분은 지형의 영향으로 약한 조류로 인하여 계절에 상관없이 성층을 이루고 있으며, 수직적인 혼합은 발생하지 않았다. 육상에서 유입되는 담수와 외해수의 영향은 작은 것으로 보여 진다. 최강유속은 봄과 가을에는 낙조시에 나타나며, 여름과 겨울에는 창조시에 나타난다. 그리고 여기에서 발생하는 잔류유속에 의해 부유물질의 순이동률과 순이동량의 방향이 결정되는 것으로 나타났다. 부유퇴적물의 순이동량은 봄과 가을에 각각 $62.02{\times}10^3kgm^{-1}$, $31.84{\times}10^3kgm^{-1}$의 양이 외해쪽으로 향하며, 여름과 겨울에 각각 $18.23{\times}10^3kgm^{-1}$, $3.22{\times}10^3kgm^{-1}$의 양이 내만쪽으로 향하였다.

Sedimentological investigations on surface and suspended sediments were performed in Masan Bay of the South Sea in order to reveal recent changes in depositional environments concerning anthropogenic influence. Surface sediments had been classified as 3 sediment facies: mud, slightly gravelly mud, and gravelly mud. In general, mud facies with more than 60% of silt is predominant and slightly gravelly mud facies occurs at the watercourse of bay's central area. The silt-dominant mud faices appears to be predominant before and after dredging. Temperature and salinity changes during one tidal cycle for each season suggest that water columns were stratified without vertical mixing regardless of the season due to weak intensity of tide from the effect of geographical features. The effect of freshwater discharge from the land seems to be insignificant. The strongest current was observed during ebb tide in spring and autumn while observed during flood tide in summer and winter. Net sediment flux (fs) and net suspended sediment transport (Qs) for suspended sediment were determined by remaining drift developed here. Net suspended sediment transport loads were seaward with $62.02{\times}10^3kgm^{-1}$, $31.84{\times}10^3kgm^{-1}$ in spring and fall, respectively, and landward with $18.23{\times}10^3kgm^{-1}$, $3.22{\times}10^3kgm^{-1}$ in summer and winter, respectively.

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