Research on Character Merchandising for Advertising Universities - Focusing on Kirin, symbolic animal of UOU

대학홍보를 위한 캐릭터 상품화 연구 - 울산대학교의 상징동물 기린을 중심으로

  • 장원철 (울산대학교 대학원 시각정보디자인학과) ;
  • 박노석 (울산대학교 시각정보디자인학과)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

This paper suggests our own new brand, Kirin. Not only we are able to design the symbolic animal of UOU, but also we are able to use the character to advertize UOU and merchandize it. These days many men between teens and 30s contact with the various characters through internet games, also they purchase goods related with the characters. For women between elementary students and workers, they purchase the various character goods such as stationery, clothes, and dolls. However, there are not many universities that produce their own characters to advertize their schools and to merchandize them. From this point of view, developing new brand would be the medium of transmitting joy to attract excellent students and to elevate the love of school. Originating the distinctive character in UOU can be used as various merchandising through licensing. Moreover, this friendly brand using character would be produced as skin image of fun and stories and spread through internet homepage. Finally, it would accord with the brand needs of consumer and contribute to advertize UOU.

본 연구는 울산대학교의 상징 동물인 기린의 캐릭터를 디자인하여 대학 홍보와 상품화에 적용하기 위한 새로운 브랜드 제안이다. 현재 10대에서 30대 중반까지의 남성들은 인터넷게임과 애니메이션 등을 통해 캐릭터를 접하며 여기에서 파생된 상품 또한 많이 구매한다. 여성의 경우 초등학생부터 직장인에 이르기까지 문구류에서 옷, 인형 등의 다양한 캐릭터 상품들을 구매하고 있다. 하지만 현재 각 대학의 특성을 살린 캐릭터를 제작하여 홍보에 활용하거나 상품화를 하는 대학은 많지 않다. 이러한 시점에 우수신입생 유치와 재학생의 애교심을 높이기 위해 캐릭터를 활용한 친근감 있는 새로운 브랜드개발은 즐거움을 전달하는 매체가 될 것이다. 울산대학교만의 특색 있는 캐릭터의 개발은 라이선싱을 통해 다양한 상품화에 활용될 수 있다. 또한 캐릭터를 활용한 친근한 브랜드는 재미(fun)와 이야기(story)의 스킨이미지(skin-image)로 제작되어 인터넷 홈페이지를 통해 확산됨으로서, 소비자의 브랜드개성과 일치되어 대학홍보에 크게 기여하게 될 것이다.

Keywords