A Study on User's Value Consciousness toward Products and Patterns of Design Evaluation

제품에 대한 사용자의 가치의식에 따른 디자인 평가의 유형에 관한 연구

  • 송창호 (인덕대학 디지털산업디자인과) ;
  • 최명식 (경희대학교 예술디자인대학)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

This study raised a question about 'how user's psychological value consciousness influences design evaluation and evaluated 14 product samples. Three main categories were chosen to be analyzed; product evaluation by step, value consciousness toward products, and creation of shape image and design evaluation. In order to obtain results, four research hypotheses were established a and case study was conducted as part of 'conclusive research' for verification. 120 university students in their 20s majoring in product design were chosen as testees in a bid to increase the accuracy of data. With data collected, the whole flow was analyzed by simple tabulation and further analysis was carried out in three evaluation items. An analysis method was mainly quantitative, focusing on multivariate analysis like factor analysis, cluster analysis, etc. The empirical analysis of this study was verified at P<.05 significance level and SPSSWIN 12.0 program was used for statistic process. As a result, four conclusions were gained regarding 'user's value consciousness toward products and pattern of design evaluation'.

본 연구에서는 '제품에 대한 사용자의 심리적 가치의식이 디자인 평가에 어떠한 작용을 하는가'에 문제의식을 제기하여 14가지의 제품 샘플을 대상으로 평가를 실시하였다. 이에 따른 주요내용은 '제품평가의 단계별 사고', '제품에 대한 가치의식', '조형이미지 생성과 디자인 평가' 등 크게 3가지 영역을 주요 골자로 하여 분석을 실시하였다. 결론 도출을 위해 먼저 4개의 연구가설을 설정하였고, 이를 검증하기 위하여 '종결적 조사'의 일환으로 사례연구를 실시하였다. 표본은 데이터의 정확성을 높이기 위하여 제품디자인을 전공으로 하는 20대 대학생 120명을 대상으로 선정하였다. 수집된 데이터는 '단순집계'에 의하여 전체적인 흐름을 파악하였고, 이를 토대로 3개의 평가항목에 대한 구체적인 분석을 실시하였다. 분석방법은 '요인분석(factor analysis)', '클러스터분석(duster analysis)' 등 '다변량분석(multivariate analysis)'에 의한 '정량적 분석'에 중점을 두었다. 본 연구의 실증분석은 유의수준 p<.05에서 검증하였고, 통계처리는 'SPSSWIN 12.0' 프로그램을 사용하였다. 그 결과 '제품에 대한 사용자의 가치의식에 따른 디자인 평가의 유형'에 관해 4가지 결론을 얻었다.

Keywords