Actual Conditions and Needs Assessment of Parental Education for Preschoolers in Integrated Kindergartens

통합시설 부모교육 실태 및 요구도 조사 - 장애유아 및 일반유아 어머니와 교사를 대상으로 -

  • Jeon, Gwee-Yeon (Dept. Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Kim, Sue-Kyung (Dept. Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Choi, Jung-Sun (Dept. Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.)
  • 전귀연 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 김수경 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 최정선 (경북대학교 아동가족학과)
  • Published : 2006.07.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the actual conditions and needs assessment of parental education for preschoolers with and without disabilities in integrated kindergartens. The subjects were 273 mothers and 121 teachers of preschool children with and without disabilities in integrated kindergartens in Daegu and Seoul. The major findings of this study were as follows. (1) Parental education for preschoolers in integrated kindergartens needs to be conducted with attention for the effect on parents of preschoolers with and without disabilities together. (2) The major contents of parental education for preschoolers in integrated kindergartens are 'understanding integration'. (3) Mothers need 'parental training of child's problem behavior' most. (4) Mothers need parental education for preschoolers in integrated kindergartens once a month, by experts, in a workshop. (5) The participation rate of fathers in parental education for preschoolers in integrated kindergartens needs to be increased.

Keywords

References

  1. 김영미(1997). 취학전 자폐유아 부모교육 요구도 조사연구. 대구대학교 석사학위논문
  2. 김정원, 이기숙(1999). 부모교육 프로그램의 개발 및 실시에 관한 연구. 아동학회지, 20(3), 183-197
  3. 박중규(1999). 아동의 방해적 문제행동에 대한 인지-행동적 부모훈련과 행동적 부모훈련의 치료효과 비교. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  4. 석재은(1992). 장애아동 부모교육 프로그램 내용구성을 위한 부모들의 욕구조사. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 윤소영(2003). 유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 부모교육 참여도 및 요구도 비교. 이화여자대학교 석사학위 논문
  6. 이귀원(1995). 통합여부에 따른 학령전 장애아동 어머니의 양육스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  7. 이소현(1996). 장애아동과 일반아동의 성공적인 통합교육일반학급에서의 사회적 통합을 중심으로. 초등교육연구, 10(1), 153-175
  8. 이영준(1994). 유아교육기관의 장애유아 통합교육에 대한 조사 연구. 유아교육논총; 4, 199-214
  9. 이정주(2002). 장애유아 통합교육기관에서의 부모교육 실태 및 요구에 관한 연구. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 전귀연, 김수경(2005). 장애아동 가족지원 서비스 요구 및 만족도 조사. 대한가정학회지, 43(5), 57-79
  11. 정정진(1995). 조기특수교육기관운영의 활성화 방안. 특수교육논총, 12, 1-35
  12. 조윤경, 이소현(2001). 통합 환경의 장애 및 일반 유아들의 행동 형태 및 이에 영향을 미치는 생태학적 변인에 대한 분석: 환경-행동적 평가를 중심으로. 유아교육연구, 21(2), 155-184
  13. 조윤경, 이소현(2002). 장애 유아의 사회성 촉진을 위한 중재가 통합학급 유아들의 장애 유아 수용도에 미치는 영향. 유아교육연구, 22(2), 173-193
  14. 최민숙(2002). 장애유아 통합교육을 위한 특수학급의 문제점. 놀이치료연구, 6(2), 1-10
  15. 홍순옥(1996). 정신지체유아의 통합보육에 대한 부모의식 비교 연구. 효성카톨릭대학교 석사학위논문
  16. Alexander, P. A., Parson, J. L., & Nash, W. R. (Eds.) (1996). Toward a theory of creativity. National Association fo Gifted Children. pp. 7-72
  17. Bagnato, S. J., Kontos, S., & Neisworth, J. T. (1987). Integrated day care as special education: Profiles of programs and children. Topics in Early Childhood Special Education, 7(1), 28-47 https://doi.org/10.1177/027112148700700104
  18. Barnard, K. E., & Kelly, J. F. (1990). Assessment of parent-child interaction. Meichels, S. J. & Shonkoff, J. P. (Eds.), Handbook of early childhood intervention. New York: Cambridge university press
  19. Barnett, R. R. (1998). Play and arts: The importance of the 'unimportant'. Childhood Education, 73, 355-360
  20. Cansler, D. P., & Winton, P. J. (1983). Parents and preschool mainstreaming. In J. Anderson & T. Black (Eds.), Mainstreaming in early education (pp. 65-83). Chapel Hill: University of North Carolina, Technical Assistance Development System
  21. Cooke, B. (1991). Thinking and knowledge underlying expertise in parenting: Comparisons between expert and novice mothers. Family Relations, 40, 3-13 https://doi.org/10.2307/585652
  22. Dichtelmiller, M., Meisels, S. J., Plunkett, J. W., Bozynski, M., Claflin, C, & Mangelsdorf, S. C. (1992). The relationship of parental knowledge to the development of extremely low birth weight infants. Journal of Early Intervention, 16, 210-220 https://doi.org/10.1177/105381519201600302
  23. Eheart, B. K. (1982). Mother-child interactions with nonretarded and mentally retarded preschoolers. American Journal of Mental Deficiency, 87, 20-25
  24. Lamb. M. E. (1986). The changing roles of fathers. In M. E. Lanb (Ed.). The father'S Role: Applied perspectives, New York: Wiley
  25. Miller, L. J., Strain, P. S., Boyd, K., Hunsicker, S. McKinley, J., & Wu. A. (1992). Parental attitudes toward integration. Topics in Early Childhood Special Education, 12, 230-246 https://doi.org/10.1177/027112149201200207
  26. Odom, S. L., & M. McEvoy (1998). Integration of Young Children with Handicapped and Normally Developing Children. In S. Odom and M. Karens (Eds.), Early Intervention for Infant and Children with Handicaps: An Empirical Base (pp. 241-248), Baltimore: Brookes Publishing
  27. Reichart, D. C.. Lynch, E. C., Anderson, B. D. Svobodny, L. A, Dicola, J. N., & Mercury, M. G. (1989). Parental perspectives on integrated preschool opportunities for children with handicaps and children without handicaps. Journal of Early Intervention, 13, 6-13 https://doi.org/10.1177/105381518901300102
  28. Rosenberg, S., & Robinson, C. (1988). Interactions of parents with their young handicapped children. In S. Odom & M. Karenes (Eds.), Early intervention for infants and children with handicaps: An empirical base. Balitmore: Brookes
  29. Sainato, D. M., Goldstein, H., & Strain, P. S. (1992). Effects of self-monitoring on preschool interaction strategies with their autistic peers. Journal of Applied Behavior Analysis, 25, 127-141 https://doi.org/10.1901/jaba.1992.25-127
  30. Slaby, R. G., Wilson-Brewer, R., & DeVos, E. (1994). Aggressors, victims, and bystanders: An assessment-based middle school violence prevention curriculum. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention
  31. Vogtle, L. K. (2000). Social relationships of children with disabilities. In M. E. Snell & R. Janney (Eds.). Baltimore: Paul H. Brookes