DOI QR코드

DOI QR Code

A Multimedia Contents Recommendation System using Preference Transition Probability

선호도 전이 확률을 이용한 멀티미디어 컨텐츠 추천 시스템

  • 박성준 (공주영상대학 모바일게임과) ;
  • 강상길 (수원대학교 컴퓨터학과) ;
  • 김영국 (충남대학교 전기정보통신공학부)
  • Published : 2006.04.01

Abstract

Recently Digital multimedia broadcasting (DMB) has been available as a commercial service. The users sometimes have difficulty in finding their preferred multimedia contents and need to spend a lot of searching time finding them. They are even very likely to miss their preferred contents while searching for them. In order to solve the problem, we need a method for recommendation users preferred only minimum information. We propose an algorithm and a system for recommending users' preferred contents using preference transition probability from user's usage history. The system includes four agents: a client manager agent, a monitoring agent, a learning agent, and a recommendation agent. The client manager agent interacts and coordinates with the other modules, the monitoring agent gathers usage data for analyzing the user's preference of the contents, the learning agent cleans the gathered usage data and modeling with state transition matrix over time, and the recommendation agent recommends the user's preferred contents by analyzing the cleaned usage data. In the recommendation agent, we developed the recommendation algorithm using a user's preference transition probability for the contents. The prototype of the proposed system is designed and implemented on the WIPI(Wireless Internet Platform for Interoperability). The experimental results show that the recommendation algorithm using a user's preference transition probability can provide better performances than a conventional method.

최근에 서비스되기 시작한 디지털 멀티미디어 방송은 다양한 종류의 수많은 컨텐츠를 제공하기 때문에 고객은 때로 자신이 선호하는 컨텐츠를 찾는데 많은 시간을 소비한다. 심지어는 선호 컨텐츠를 찾는 동안 이미 방송이 끝날 수도 있다. 이와 같은 문제를 해결하기 위해서는 고객이 필요로 하는 최소 정보만을 추천하기 위한 방법이 필요하다. 본 논문에서는 고객이 시청한 컨텐츠 선호도 전이 확률을 이용하여 고객이 선호하는 컨텐츠를 미리 예측하여 추천하기 위한 알고리즘과 시스템을 제안한다. 제안하는 시스템은 클라이언트 관리자 에이전트, 모니터링 에이전트, 러닝 에이전트, 그리고 추천 에이전트 모듈로 구성된다. 클라이언트 관리자 에이전트는 다른 모듈과 상호 작용을 하면서 조정자 역할을 한다. 모니터링 에이전트는 컨텐츠에 대한 고객의 선호도를 분석하기 위해 고객이 이용했던 usage history 데이터를 수집하기 위한 에이전트이다. 러닝 에이전트는 고객으로부터 수집된 usage history 데이터를 정제하여 시간 변화에 따른 상태 전이 행렬로 모델링하기 위한 에이전트이다. 추천 에이전트는 고객의 상태 전이 행렬로 구성된 모델링 데이터에 본 논문에서 제안하는 선호도 전이 확률 모델을 이용하여 고객이 바로 다음에 선호하게 될 컨텐츠를 추천하기 위한 에이전트이다. 추천 에이전트 모듈에서 컨텐츠에 대한 고객의 선호도 전이 확률을 이용하는 추천 알고리즘을 제안한다. 제안하는 추천 시스템은 무선 인터넷 표준 플랫폼인 WIPI(Wireless Internet Platform for Interoperability) 플랫폼에서 프로토타입 시스템을 설계, 구현하였으며, 실험결과 제안된 선호도 전이 확률 모델의 추천 정확도가 전형적인 방법에 비해 효과적임을 보인다.

Keywords

References

  1. Mobasher, B., Cooley, R., Srivastava, J., 'Automatic Personalization Based on Web Usage Mining', Comm. of the ACM, Vol 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345169
  2. Maurice D. Mulvenna et al., 'Personalization on the Net using Web Mining', Comm. of the ACM Vol. 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345165
  3. Myra Spiliopoulou, 'Web Usage Mining for Web Site Evaluation', Comm, of the ACM Vol. 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345167
  4. Ibrahim Cingil et aI., 'A Broader Approach to Personalization', Comm. of the ACM Vol. 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345168
  5. Mike Perkowitz and Oren Etzioni, 'Adaptive Web Sites', Communications of the ACM Vol. 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345171
  6. Udi Manber et al., 'Experience with Personalization on Yahoo!', Comm. of the ACM Vol. 43, 8, Aug. 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345136
  7. Ee-Peng Lim, Wee-Keong Ng, 'An Overview of the Agent-Based Electronic Commerce System (ABECOS) Project', Bulletin of the Technical Committee on Data Engineering, Vol. 23, No.1, Mar. 2000
  8. KWISFS.K-05-001, http://www.kwisforum.org/
  9. P. Resnick and H.R. Varian, 'Recommender Systems,' Communications of the ACM, Vol. 40, No.3, Mar. 1997 https://doi.org/10.1145/245108.245121
  10. F.V. Jensen, Bayesian Networks and Decision Graphs, Springer, 2000
  11. P. Cotter and B. Smyth, 'A Personalized Television Listing Service,' Communications of the ACM, Vol. 43, No.8, Aug. 2000
  12. http://www.ptv.ie/
  13. W.P. Lee and J.H. Wang, 'A User-Centered Remote Control System for Personalized Multimedia Channel Recommendation,' IEEE Transactions on Consumer Electronics, Vol. 50, No.4, Nov. 2004 https://doi.org/10.1109/TCE.2004.1362492
  14. P. Resnick, N. Iacovou, M. Suchak, P. Bergstrom, and J. Riedl, 'GroupLens: An Open Architecture for Collaborative Filtering of Netnews,' Proceedings of ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work, 1994 https://doi.org/10.1145/192844.192905
  15. J.A. Konstan, B.N. Miller, D. Maltz, J.L. Herlock, L.R. Gordon., and J. Riedl, 'GroupLens: Applying Collaborative Filtering to Usenet News,' Communications of The ACM, Vol. 40, No.3, Mar. 1997 https://doi.org/10.1145/245108.245126
  16. S. Kang, J. Lim, and M. Kim, 'Modeling the User Preference on Broadcasting Contents Using Bayesian Networks,' Journal of Electronic Imaging, to be appears on July, 2005 https://doi.org/10.1117/1.1922127
  17. S. Kang, J. Lim, and M. Kim, 'Statistical Inference Method of User Preference on Broadcasting Content,' LNCS, Vol. 3514, May 2005 https://doi.org/10.1007/11428831_121
  18. S. Kang, J. Lim, and M. Kim, 'Modeling the User Preference on Broadcasting Contents Using Bayesian Belief Network Presentation,' VCIP, Vol. 5308, Jan. 2002
  19. J. Lim, S. Kang, and M. Kim, 'User Preference Based Information Personalization for Easy Access for Multimedia Contents,' WIAMIS, CD, Apr. 2004
  20. L. Ardissono, F. Portis, P. Torasso, F. Bellifemine, A. Chiarotto, and A. Difino, 'Architecture of a System for the Generation of Personalized Electronic Program Guides,' Workshop on Personalization in Future, 2001. http://www.di.unito.it/-liliana/UM01/TV.html/
  21. http://www.java.sun.com/products/
  22. Mukund D., George K., 'Item-Based Top-N Recommendation Algorithms', ACM Transactions on Information System, Vol. TBD, TBD 20 TBD, 2004
  23. Athanasios Papoulis. Probability, Random Variables, and Stochastic Processes. McGraw Hill, 1991