DOI QR코드

DOI QR Code

해성점토지반에 관입된 앵커 및 닻줄의 변형해석

Anchor and Mooring Line Analysis in Cohesive Seafloor

  • 발행 : 2006.03.01

초록

이 연구는 선박을 정착하기 위하여, 해성점토에 관입된 앵커 및 닻줄의 변형, 인장력 및 지반거동을 해석할 수 있는 방법에 대한 연구로써, 앵커와 닻줄을 multi-segment로 나누어, 일차원 유한 요소 해석을 하였다. 각 element와 지반거동에 대한 힘과 모멘트의 평형조건을 만족시키면서, 앵커와 닻줄의 변형과 인장력을 해석하는 방법으로, 앵커 및 선박 상판에서 구할 수 있는 특정경계조건을 구한 후, 지속적인 반복작업을 이용하여 각 element의 변형과 인장력을 구하는 방법을 채택하였다. 이러한 연구결과는 앵커 및 닻줄이 사용된 해양구조물의 설계 및 시공에 반영될 수 있으며, 이 연구의 예측결과는 실제 현장 건ta와 비교 분석되었으며, 비교를 위한 항목으로는 anchor의 지지력, 닻줄길이, 선박에 연결된 닻줄의 각도 및 인장력 등이 사용되었다. 각 항목의 비교결과, 실제 현장 data와 상당히 일치하여, 이 방법으로 지반 및 선체의 거동을 예측할 수 있다는 것이 증명되었다.

An analytical solution method capable of determining the geometric configuration and developed tensile forces of mooring lines associated with fixed plate/pile or drag anchors has been developed. The solution method, satisfying complete equilibrium conditions, is capable of analyzing multi-segmented mooring lines that can consist of either chains, cables, or synthetic wires embedded in layered seafloor soils. The solution method utilizes a systematic iterative search method based on specific boundary conditions. This paper describes the principles associated with the development of the solution for the mooring line analysis. Comparisons of predictions with results from a series of field tests of mooring lines on various types of drag anchors are also described. Comparisons include the tension in anchor, the length of mooring line on the bottom, and the angle of mooring line at the water surface buoy. The results indicate that the analytical solution method is capable of predicting the behavior of mooring lines with high degree of accuracy.

키워드

참고문헌

  1. Bang, S. (1996), 'Anchor Mooring Line Computer Program User Manual', Contract Report CR - 6020 - OCN, Naval Facilities Engineering Service Center
  2. Bang, S. (1996), Taylor, R. J., Jie, Y., and Kim, H., 'Analysis of Anchor Mooring Line in Cohesive Seafloor', Transportation Research Record, No. 1526
  3. Bang, S. (1999), 'Use of Suction Piles for Mooring of Mobile Offshore Bases', Quarterly Progress Report to the Office of Naval Research
  4. Bang, S., Han. H., and Taylor, R. J. (1999), 'Calibration of Centrifuge Model Tests on Mooring Lines', 9th Offshore and Polar Engineering Conferenc
  5. Brian Watt Associates, Inc. (1983), 'A Method for Predicting Drag Anchor Holding Capacity', Report No. CR 83.036
  6. Degenkamp, G. and A. Dutta. (1989), 'Soil Resistance to Embedded Anchor Chain in Soft Clay', Journal of Geotechnical Engineering, Vol. 115, No. 19
  7. Taylor, R. J. (1980), 'Conventional Anchor Test Results at San Diego and Indian Island', Technical Note No. N - 1581, Naval Facilities Engineering Service Center
  8. Vivatrat, V., P. J. Valent, and A. A. Ponterio. (1982), 'The Influence of Chain Friction on Anchor Pile design', Proc., 14th Annual Offihore Technology Conference, Paper No. 4178