Structures and Policies of British Geographic Information Dissemination for Korea National GIS Project

국가지리정보사업 추진을 위한 영국지리정보 유통구조 및 정책 연구 - 영국지리정보원의 역할을 중심으로-

  • Kim, Bok-Hwan (Policy Management and Public Relationship Office, Ministry of Construction and Transportation) ;
  • Kim, Young-Hoon (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 김복환 (건설교통부 정책홍보관리실 인사조직팀) ;
  • 김영훈 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Received : 2006.06.28
  • Accepted : 2006.09.06
  • Published : 2006.12.31

Abstract

The objective of this paper is to discuss geographic information policies and strategies of British government and suggest effective policies for Korea National GIS project GIS that has been implemented geographic information infrastructures into public sectors and private markets for the last ten years. To obtain the research aim, this paper reviews the main factors of the Britain GIS project such as distribution structure and process of GI markets, government policies and strategies that are led by Ordnance Survey, most leading mapping agency in the UK. In conclusion, some issues have been explored with reference to the experiences of the Britain GIS projects. The first of these is the nature of geographic information and the second concerns the notion of the circulation policies of spatial data, and the last proposes Korea GIS policies and strategies for successful geographic information and spatial data implementation. The findings of the analysis of the Britain GIS development indicate that a shift began to take place from central government coordinate toward more extensive utilization of private and commercial sectors. This reflects both the increasing importance of geospatial data circulation in all levels of GIS stakeholders. Finally these discussions are particularly to be the issues where multi-agency collaboration of Korea government is concerned and can take the form of joint ventures by consortiums of both involving data producers and data users in order to increase commercial participation for value-added geospatial items, and to encourage both research and development sectors with low or free price policies.

본 연구의 목적은 지난 20년 이상 지리정보기반을 구축하고 활용해왔던 영국의 사례를 바탕으로 영국의 지리정보구축과정, 시장구조, 정부정책을 고찰하고, 한국의 지리정보사업을 위한 정책적 시사점을 논의하는 데 있다. 영국의 경우, 정부기관 주도로 지리정보 구축사업이 진행된 이후 구축기관의 에이젼시화 과정을 거쳐 현재는 민간으로의 지리정보 이용 및 활용 확산단계에 와 있다. 이러한 변화과정을 통해서 영국의 지리정보유통시장은 지리정보 공급자와 수요자들간에 지리정보 부가가치를 목표로 하는 다양한 형태의 지리정보 가공 판매자가 나타났으며, 영국지리정보원 주도로 민간과의 파트너쉽 형성이 활발하다. 이를 토대로 민간부문에서는 지리정보의 상업화 성공을 경험하고 있으며 영국지리정보원에 의한 주요 수요자층과의 장기공급계약은 수요자층의 확대를 유도하고 있다. 이러한 영국의 사례를 바탕으로 본 연구의 제안 내용은 향후 우리나라의 지리정보사업을 위한 정책적 제안으로써 민간부문의 시장참여를 유도하는 정책 개발이 무엇보다 필요하며, 부가가치 창출을 위한 지리정보 재판매자의 자율성 확대 및 지리정보 공급자 및 기관의 고객 중심의 경영마인드 확산, 연구개발 장려를 위한 국가지리정보의 무료 혹은 저가의 지리정보이용 정책이 시급히 개발, 시행되어야 한다는 점이다.

Keywords