Analysis of Visiting Trade Area by College Students for Clothing Purchase using GIS - Focused on Buying Time -

GIS를 이용한 대학생 의류 구매의 상권 방문 분석 - 구매 시기를 중심으로 -

  • Received : 2006.04.24
  • Accepted : 2006.05.19
  • Published : 2006.06.30

Abstract

The purpose of this study is to examine differences in college students' spatial behavior and time for purchasing (weekdays or weekends) according to trading areas they use to purchase casual wears and formal wears. An empirical research developed a questionnaire as a measuring tool to conduct a main survey. McNemar test were carried out by using the SPSS to test statistical differences in spatial buying behaviors between weekdays and weekends. ArcGIS 9.1 and ArcView GIS 3.2a program were applied to visualize the results adopting a spider display technique to understand students clothing buying behaviors. This study obtained the result of that there were differences in college students' selecting a trading area according to the time for purchasing(weekdays or weekends) clothing wears. This study implies that understanding individual clothing spatial behaviors help to set up the strategy of trade area as well as store for marketers related to the fashion industry.

본 연구는 부산에 거주하는 대학생들의 의류 구매(정장 및 캐주얼) 상권에 따른 공간행동이 주중과 주말의 구매 시기에 따른 것을 살펴보는데 그 목적이 있다. 질문지를 통해서 분석했으며, SPSS 통계 분석 중에서 맥네마 분석기법을 이용하여 대학생들의 의류 구매 시기를 주중과 주말로 분류하여 분석하였다. 분석결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 어떻게 차이가 있는지 GIS를 통해 시각적으로 살펴보았다 이와 같이 시각적으로 이해하기 위해 GIS의 프로그램 내에서 스파이더 분석방법을 이용하여 대학생들의 정장과 캐주얼의 구매 시 상권방문에 따른 공간행동을 나타내었다. 본 분석을 통해서 의류업체는 소비자들의 의류 구매 특성을 개별적으로 파악하여 전체적으로 혹은 부분적으로 분석함으로써 상권 및 점포 전략을 세우는데 유용하게 이용할 수 있을 것이다.

Keywords