Determinants of Customers' Information Engagement and the Moderating Effect of Involvement: Focused on WOM and Cooperation

고객 정보참여 행동의 결정요인과 관여의 조절역할: 구전과 협조를 중심으로

  • Yi, Youjae (College of Business Administration, Seoul National University) ;
  • Lee, Soo Jin (Department of Fashion Design, Dongduk Women's University)
  • 이유재 (서울대학교 경영대학) ;
  • 이수진 (동덕여자대학교 의상디자인학과)
  • Received : 2006.06.29
  • Accepted : 2006.09.28
  • Published : 2006.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the determinants of customers' information engagement, the behavior pattern from WOM to cooperation, and the moderator in the behavior pattern. The proposed three determinants, boundary personnel's citizenship behavior, satisfaction, and commitment were significant antecedents to WOM, but not to cooperation. The path coefficient from WOM to cooperation was significant and hereby the voluntary level of cooperation was found as a higher level of voluntary behavior than WOM. Additionally, the path from WOM to cooperation was moderated by customer involvement, as the path coefficients from WOM to cooperation varied by the level of involvement.

본 연구의 목적은 고객의 정보참여행동 중 대표적 행동유형인 구전과 협조를 중심으로 참여유형의 결정요인과 구전과 협조간의 단계적 행동경로의 관계, 그리고 행동단계의 촉진변수에 대하여 살펴보았다. 구전은 대고객시민행동, 만족, 몰입의 선행요건에 의해 영향을 받는 것으로 나타났다. 반면 협조는 구전의 선행요건의 영향을 받기 보다는 구전의 영향을 받는 것으로 나타났다. 만족, 몰입 등의 관계적 선행요건이 정보참여행동에 중요한 전제요건이기는 하지만 보다 적극적인 정보참여유형을 결정하진 않았다. 구전과 협조간의 참여수준 이행에 대한 분석은 경쟁모델 비교분석을 통해 구전에서 협조로의 참여수준이행이 확인되었고, 관여는 참여수준을 조절하는 촉진변수의 역할을 하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2003년도 학술진흥재단의 지원에 의하여 연구되었음(KRF-2003-037-100042).