지식기반서비스 공급자의 시장지향성이 수혜자의 소싱과정에 미치는 영향

The Effect of Market Orientation of Knowledge-Based Service Suppliers on the Sourcing Process of Service Recipients

  • 노전표 (연세대학교 정경대학 경영학과)
  • Noh, Jeonpyo (Marketing, College of Government & Business, Yonsei University)
  • 투고 : 2006.01.06
  • 심사 : 2006.03.10
  • 발행 : 2006.04.30

초록

본 연구에서는 비즈니스서비스 공급-구매 상황에서 공급자의 시장지향성이 수혜자의 소싱과정과 구매성과에 미치는 영향을 국내 지식기반서비스(knowledge-based services) 공급기업과 구매기업을 1:1로 쌍대분석(dyadic analysis)하여 실증적으로 검증하였다. 제시된 지식기반서비스 시장지향성 모형에 기초하여 선행변수, 시장지향성, 결과변수간의 관계를 개념화하고, 10개 연구가설을 도출하여 검증하였다. 가설 검증결과, 수혜자의 성과에 미치는 영향력에 있어 공급자의 고객지향성과 경쟁지향성이 협조지향성 보다 상대적으로 강하게 나타났다. 또한 공급자의 고객지향성과 경쟁지향성은 수혜자가 서비스를 구매하는 과정에서 서비스 성능평가의 난이도를 낮추고 지각위험을 감소시켜주는 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났다. 아울러 최근 B2B 구매가 온라인을 통하여 이루어지면서 공급자-수혜자간 물리적 거리의 중요성이 감소할 것으로 예상했으나, 흥미롭게도 수혜자의 시장지향성이 높은 경우 공급자가 지각하는 물리적인 거리에 대한 중요도는 여전히 높은 것으로 나타났다. 가설 검증결과에 기초하여 학문적, 실무적 시사점, 그리고 향후 연구과제 등을 논하였다.

This study investigates the effect of market orientation of knowledge-based service suppliers on the sourcing process of service recipients. Focusing on a dyadic relationship between a supplier and a buyer, this study proposed a conceptual model of market orientation incorporating the antecedents and consequences of market orientation. This study empirically tested research hypotheses delineated from the conceptual framework. The present study revealed that the impact on the buyer's performance of the supplier's customer and competitor orientation turned out to be more influential than that of inter-departmental cooperation. Also these two dimensions of customer and competitor orientation played a positive role in reducing buyer's perceived risk and uncertainty related to the evaluation of services out-sourced. Interestingly enough, the supplier's perceived importance on the distance between the buyer and supplier remains important especially when the degree of buyer's market orientation is high. This finding is somewhat contrary to the fact that the geographic location of the buyer becomes less important for the internet-based B2B service providers. Based on the findings, this study suggested managerial implications and broadened the scope of academic research in the field of business services. Future research directions and the limitations of this study are also discussed.

키워드

과제정보

이 논문은 2003년도 한국학술진흥재단의 지원에 의하여 연구되었음(KRF-2003-002-B00078).