DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on an Analysis of Core Information Literacy Competencies for Information Literacy Instruction of Undergraduate Students in Design Discipline

디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심 정보문해능력 분석에 관한 연구

  • 김순희 (성균관대학교 학부대학)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

Design discipline requires more specialized and sophisticated information literacy competencies necessary to effectively find and apply the information that students need for their teaming and the future independent designer than are outlined in general information literacy competencies. Therefore, The goals of this study is to identify specific information literacy competencies within the Design Discipline. This research analyzed design-specific core information literacy competencies through the literature analysis on the design goals & curriculum of four domestic universities and the NASAD standards & guidelines and verified those by Delphi Survey. The result showed that design discipline requires commonly 26 specific core competencies in seven broad categories and the these competencies are related to the time for information literacy Instruction. Also, The result analyzed that such majors in design as product design, visual design, need additionally more specialized and detailed competencies with specific focus and that design discipline requires commonly the information literacy competencies about general studies & fundamental ability.

디자인분야 대학생들이 학업능력을 향상시키고 독립적인 전문가로 성장하기 위해서는 일반적 정보문해 교육에서 추구하는 일반적인 정보문해능력 이외에 보다 복잡하고 전문적인 정보문해능력이 요구된다. 따라서 본 연구는 국내 4개 대학교의 디자인분야 교육목표와 교육과정, 그리고 미국 디자인분야 교육 인증기관인 국립미술디자인학교협회의 디자인분야 학사학위 프로그램 기준과 지침에 대한 문헌조사를 실시하고, 문헌조사를 통해 분석된 디자인분야의 핵심 정보문해능력에 대한 검증을 위하여 디자인분야 전 문가를 대상으로 한 델파이 조사를 실시하였다. 연구결과 디자인분야는 7개 범주 26개의 핵심 정보문해능력을 공통적으로 필요로 하며, 이러한 정보문해능력들은 정보문해 교육의 시기와도 관련이 있는 것으로 분석되었다. 또한 제품디자인 등 세부전공분야별로는 보다 더 전문적인 특정 정보문해능력이 추가적으로 필요하며, 이러한 디자인분야 특정 핵심 정보문해능력 이외에 디자인분야에는 일반영역/기초능력관련 일반학문분야에 대한 정보문해능력도 필요한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 고영만. 2001. 정보교육의 문화적 담론. '한국문헌정보학회지', 35(3) : 79-92
  2. 교육인적자원부. 2004. '2004학년도 전국 대학 모집단위별 입학정원'. 서울 : 교육인적자원부
  3. 국민대학교. 2004. 국민대학교 요람. [cited 2004.11. 14].
  4. 김순희. 2005. 학문분야.주제별 정보소양 교육을 위한 국가 정보소양 기준과 프로그램의 비교분석에 관한 연구. '정보관리', 4집 : 103-134
  5. 김순희. 2005. '디자인분야 정보문해 교육 모형 개발과 적용에 관한 연구', 박사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과
  6. 김중근. 1994. '실내다자인총론'. 서울: 기문당. 리차드 부캐넌. 1997. 디자인 그 경계를 넘어 '디자인네트', 1997(12) : 27-31
  7. 서울대학교. 2004. 서울대학교 교과과정. [cited 2004. 11. 14].
  8. 성균관대학교. [cited 2004.12.14]
  9. 임연웅. 1992. '디자인방법론연구'. 서울: 미진사
  10. 정경원. 2003. '사례로 본 디자인과 브랜드 그리고 경쟁력'. 서울 : 웅진북스
  11. 조성근. 1997. '산업디자인론'. 서울 : 조형 교육.채수명. 1998. '디자이너 경영마인드'. 서울 : 창지사
  12. 한국디자인진흥원. 2003. '2002년 디자인 센서스조사 연구'. 분당 : 한국디자인진흥원
  13. 한국디자인진흥원. 2002. '디자인 교육기관의 특성화 방반 및 진단 프로그램에 관한 연구'. 분당 : 한국디자인진흥원
  14. 한국산업디자인진흥원. 한국과학기술원. 1999. '디자인 교육기관의 특성화 유도를 위한 평가체계 구축연구(결과보고서)'. 과천 : 산업자원부
  15. 한석우. 1994. '디자이너를 위한 인간공학'. 서울 : 조형사
  16. 홍익대학교. [cited 2004.11. 21].
  17. Association of College and Research Libraries. 2000. 'Information Literacy.'[cited 2004.7.25].
  18. Association of College and Research Libraries. 2000. 'Information Literacy Competency Standards for Higher Education.' [cited 2004.5.15] .
  19. California State University. 'California State University Information Competence Project.' [cited 2004.12.10], .
  20. Grafstein, Ann. 2002. 'A discipline based approach to information literacy.' The Journal of Academic Librarianship, 28(4) : 197-204 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00283-5
  21. National Association of Schools of Art and Design. 2003. 'NASAD Handbook 2003-2004'. Reston: NASAD
  22. Schilling, Katherine Lynne. 2002. Information Literacy skills development in undergraduate medical education: a comp arison study of the impact of training methodologies on learning outcomes. Ed. D. dissertation, Boston University school of education
  23. Teague, Edward H. 1987. 'A Portrait for the Librarian: Bibliographic Education for Students in Design Disciplines,' in Conceptual Frameworks for Bibliographic Education : Theory into Practice, edited by Mary Reichel & Mary Ann Ramey. (Littleton, CO : Libraries Unlimited., 1987) : 101

Cited by

  1. A Study on the Evaluation of Information Literacy Program and the Development Ofits Design Principle vol.41, pp.4, 2010, https://doi.org/10.1633/JIM.2010.41.4.023