Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 20 Issue 1 Serial No. 25
- /
- Pages.9-18
- /
- 2006
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A study on concept analogy of altitude and escribed circle of triangle
삼각형의 높이와 방접원의 개념유추에 대한 연구
- Lyou Ik-Seung (Jeonbuk Science High School) ;
- Han In-Ki (Dept of Mathematics Education, Gyeongsang National University) ;
- Shin Hyun-Yong (Dept of Mathematics Education, Korea National University of Education)
- Published : 2006.02.01
Abstract
In this paper we study on concept analogy of altitude and escribed circle of triangle. We start from following theorems related with sides of triangle: existence of triangle, Pythagoras theorem, cosine theorem, Heron formula. Using concept analogy of sides-altitudes, altitudes-escribed circle's radii we discover some properties of altitude and escribed circle's radii and prove these properties.
본 연구는 수학 영재교육에서 유추를 통한 발명 및 탐구 중심의 교육을 구현하는데 관련된 기초 연구로, 본 연구에서는 삼각형의 변들-높이들, 높이들-방접원들의 반지름에 관련된 개념유추를 통해, 삼각형의 놀이 및 방접원에 대한 흥미로운 수학적 사실들을 추측하고, 증명하였다. 본 연구를 통해 얻어진 수학적 결과들은, 수학 영재교육에서 학생들의 탐구 및 발명 활동을 위한 기초 자료가 될 것이다. 그리고, 본 연구에 제시된 방법유추를 통한 수학적 발명의 방법은 수학 자료에 창의적으로 접근하는 방법을 보여주는 전형적인 모범이 될 수 있을 것이다.