Aggressive Slack Reclamation for Soft Real-Time Task Scheduling

연성 실시간 태스크들의 스케줄링을 위한 적극적인 슬랙 재활용

  • 김용석 (강원대학교 전기전자정보통신공학부)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

In scheduling of real-time tasks, the required hardware performance for a given set of tasks is determined based on the worst case execution time. For soft real-time tasks as multimedia applications, a lower performance hardware can service the tasks. Since the execution time of a task can vary in time, we can reclaim the slacks of early completed tasks for those of longer than average execution times. Then, the average ratio of deadline-miss can be lowered. This paper presents an algorithm, Aggressive Slack Reclamation (ASR), that tasks share slacks aggressively. A simulation result shows that ASR enhances the deadline-miss ratio and number of context switches than previous results.

실시간 태스크들의 스케줄링에 있어서 일반적으로 주어진 태스크 집합에 대하여 최악의 실행시간을 적용하여 시스템의 요구 성능을 결정한다. 멀티미디어 시스템에서와 같이 연성 실시간 태스크들에 대해서는 이보다 낮은 성능의 저가 하드웨어로도 주어진 태스크 집합을 적절히 처리할 수 있게 된다. 태스크의 실행시간은 매 주기별로 가변적인데 실제 실행과정에서 한주기의 작업이 조기에 완료되면 남는 실행시간의 슬랙은 실행시간을 초과하는 태스크들이 공유하여 사용함으로써 전체적으로 태스크들이 마감시간을 초과하는 빈도를 줄일 수 있다. 본 논문에서는 슬랙들을 보다 적극적으로 공유하여 사용하는 알고리즘을 제시하였고 이를 통해 기존의 연구결과들에 비해서 마감시간을 초과하는 빈도를 줄이고 태스크 간의 문맥교환회수도 개선하였다.

Keywords

References

  1. L. Abeni and G. Buttazo, 'Integrating Multimedia Applications in Hard Real-Time Systems,' Proc. IEEE Real-Time Systems Symposium, Dec. 1998 https://doi.org/10.1109/REAL.1998.739726
  2. C. W. Mercer, S. Savage, and H. Tokuda, 'Processor Capacity Reserves: Operating System Support for Multimedia Applications,' Proc. 1st Int. Conference on Multimedia Computing and Systems, IEEE, 1994 https://doi.org/10.1109/MMCS.1994.292439
  3. C. L. Liu and J.W. Layland, 'Scheduling Algorithms for Multiprogramming in a Hard Real-Time Environment,' Journal of ACM, vol. 20, no. 1, pp. 40-61, 1973 https://doi.org/10.1145/321738.321743
  4. L. Abeni and G. Buttazo, ' Resource Reservations in Dynamic Real-Time Systems,' Real-Time Systems, vol. 27, no. 2, pp, 123-167, Kluwer Academic Publishers, 2004 https://doi.org/10.1023/B:TIME.0000027934.77900.22
  5. G. Lipari and S. Baruah, 'Greedy Reclamation of Unused Bandwidth in Constant Bandwidth Servers,' Proc. of IEEE 12th Euromicro Conference on Real-Time Systems, pp.234-241, June 2000 https://doi.org/10.1109/EMRTS.2000.854007
  6. M. Caccamo, G. Buttazo, and D. Thomas, Efficient Reclaiming in Reservation-Based Real-Time Systems with Variable Execution Times,' IEEE Trans. on Computers, vol. 54, no. 2, pp. 198-213, Feb. 2005 https://doi.org/10.1109/TC.2005.25
  7. M. Spurri and G. Buttazzo, 'Scheduling Aperiodic Tasks in Dynamic Priority Systems,' Journal of Real-Time Systems, 10(2), 1996 https://doi.org/10.1007/BF00360340
  8. G. Buttazzo, Hard Real-TimeComputing Systems, Kluwer Academic Publishers, 1997