해양환경안전학회지 (Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety)
- 제12권1호
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- Pages.9-14
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- 2006
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- 1229-3431(pISSN)
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- 2287-3341(eISSN)
유동 전단응력에 의한 선박 유기도막의 열화거동 연구
A Study on the Aging Behavior of Ship Organic Coating by the Flow Induced Shear Stress
- 박현 (부산대학교 첨단조선공학연구센터) ;
- 박진환 (부경대학교 응용화학공학부) ;
- 하효민 (현대중공업(주) 선체설계1부) ;
- 전호환 (부산대학교 첨단조선공학연구센터) ;
- 이인원 (부산대학교 첨단조선공학연구센터)
- Park Hyun (Advanced Ship Engineering Research Center (ASERC), Pusan National University) ;
- Park Jin-Hwan (Division of Applied Chemical Engineering Pusan National University) ;
- Ha Hyo-Min (Hull Design Department, Hyundai Heavy Industries Inc.) ;
- Chun H.H. (Advanced Ship Engineering Research Center (ASERC), Pusan National University) ;
- Lee In-Won (Advanced Ship Engineering Research Center (ASERC), Pusan National University)
- 발행 : 2006.03.01
초록
유기도막의 방식성능은 도막의 수지성분과 안료의 화학적 특성에 의존한다 전자는 부식인자의 침투를 차단 및 지연시키는 역할을 하며, 후자는 침투된 부식인자들에 의해 일어나는 부식반응을 억제하는 기능을 갖고 있다. 또한 도막 자체의 영향 외에, 외부 환경에 의해서 다르게 나타난다. 본 연구에서는 교류 임피던스 법을 이용하여 유속과 그에 따른 유동 전단응력에 의한 도막의 열화거동을 조사하였다. 실험기 사용된 도막의 두께는
Analysis has been made of the anti-corrosive property of organic coating under the shear stress of the flow by means of AC impedance method. Marine anti-corrosive painted panels were placed in the water channel with varying flow rate, thereby experiencing varying flow shear stress on the surfaces. The velocities of the salt water were ranged from 1.48 to 5.2 m/s and the coating thickness of from
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