Empirical Approach to Marketing Research on the Quality Control of F&B in Hotels

관광(觀光)호텔의 식음료(食飮料) 부문(部門) 품질관리(品質管理)를 통한 마케팅방안 연구

  • 최승국 (세명대학교 호텔관광학부) ;
  • 임범종 (극동대학교 관광학부)
  • Published : 2006.01.01

Abstract

This article presents the results of empirical studies on the Quality of F&B parts in Hotel services. The main aim is to describe and analyze service breakdown from the customer's point of view and thus create a basis for quality management. The aim is also to find out maximizing factors of sales volume with profit in hotel F&B parts based on the serving systems of F&B items, quality control, change and innovation. The results of the study show statistically significant differences between the each F&B parts in term of quality of foods, location of restaurant, service inconvenience condition, variety of menu, teamwork of empolyees, educational programme, hotel internal culture, etc. Marketing and management implications for effective targeting the market segments are discussed.

식음료상품의 시스템화와 매뉴얼화, 서비스의 질적 향상, 기술혁신 변화 등을 바탕으로 호텔식음료 부문의 매출증대와 이윤의 극대화를 위한 요인을 찾아내는 것은 점점 더 거세진 외부환경 변화에 대응하기 위한 중요한 대책이 아닐 수 없다. 본 연구에서는 여러 호텔 식음료 부문중 식음료 상품의 품질, 레스토랑, 연회장, 메뉴, 서비스 관리 등에 대한 품질관리상의 여러 과제들을 파악하고 이에 관련된 문제들을 해결할 수 있는 방안을 강구해보고자 시도되었다. 즉 호텔 식음료 부문의 특성에 따라 호텔 식음료 품질의 중요도 평가가 유의미적인 차이를 보이는지에 대한 검증을 하고 이에 대한 마케팅의 방안을 제시하여 보았다.

Keywords