Analytical elements in Guided Imagery and Music (GIM) Programs: From Psychoanalytical and Existential Aspects

정신분석적 및 존재론적 측면을 중심으로 한 GIM 음악분석

  • 정현주 (이화여자대학교 교육대학원 음악치료교육전공)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

The purpose of this paper is to provide basic guidelines for listening and analyzing GIM music literature. Many GIM practitioners have developed listening guidelines for GIM music literature, however, there needs to be a more structured guidelines and criteria for beginning GIM trainees. This paper has utilized the psychoanalytic and existential analysis of musical elements suggested by Bruscia, which focuses on the rhythmic and tonal components of musical elements. These components deal with the energy level and emotional depth embedded in the music, which are important essences in imagery experiences. The paper further reviewed various approaches of analyzing music which are musical, phenomenological, and heuristic. These approaches include both musical analysis and analyzer's subjective experiences of music. However, it is more essential firstly to understand the basic musical criteria in relation to psychoanalytic and existential aspects before going into subjective experiences of music listening for the beginning GIM trainees.

음악에 대한 분석적 지식은 모든 음악치료 전문성의 기본이다. 특히 음악을 주 치료도구로(music as therapy) 사용하는 음악과 심상기법(GIM)에서는 각 요소들이 갖고 있는 심리적 혹은 정신분석적 의미와 심상 경험에서 어떻게 작용하는지에 대한 이해는 필수적이라고 할 수 있다. 이러한 음악분석에 대한 심리치료적 이해가 중요함에도 불구하고 기존의 GIM 훈련 과정에서 사용되는 음악분석 자료가 많이 미흡하다는 점과 기존의 분석이론의 적절성 문제가 언급되고 있다. 본 연구에서는 음악치료사는 물론 GIM 훈련자들을 위해 제안된 음악의 현상학적 분석, 통찰적 분석 등 다양한 음악분석이론들을 검토하였다. 이를 바탕으로 가장 명확히 이해되어야 하는 음악 요소들에 대한 기본적인 틀을 개발하기 위해 Bruscia의 즉흥기법사정프로파일에서 제안된 음악요소의 정신분석적 및 존재론적 측면을 중심으로 고찰하고 정리하였다. 심상 경험에 대한 분석자의 주간적인 이해 전에 음악 자체가 가지고 있는 요소적 특성을 규명하는 능력과 각 요소들의 정신분석적 측면과 존재론적 측면에 대한 이해는 GIM에서 심층적 경험을 해석하는 데에 중요한 임상적 기반이 된다고 할 수 있다.

Keywords