DOI QR코드

DOI QR Code

Load balancing of a deployment server using P2P

P2P를 이용한 배포 서버의 부하 분산

  • Published : 2006.02.01

Abstract

To perform on-line maintenance for Distributed Information System, it is indispensable to disseminate files to participant nodes in the network. When users' requests for file deployment occur simultaneously in a short period a deployment server falls into overload phase, which is often called Flash Crowds. h common solution to avoid Flash Crowds is to increase hardware capacity. In this paper, we propose a software solution based on P2P, which does not cost any additional expense. In the proposed solution, nodes in the network are grouped into subnetworks one of which is composed of only neighboring nodes. In each subnetwork, copies of deployment files can be transferred to each other. Consequently, it brings about the effect of load balancing in deployment server. To raise the effectiveness, target files for deployment are packed into one package. Before being transferred, each package is divided into multiple equal-sized segments. A deployment server in a normal phase transmits a package requested from nodes in segment units. However a deployment server is overloaded, if segments already exist in the subnetwork participant nodes in the subnetwork receive necessary segments from neighboring nodes. In this paper, we propose data structures and algorithm for this approach and show performance improvement through simulation.

분산 정보 시스템의 온-라인 유지보수를 위해서는 네트워크 내의 참여 노드들에게 파일을 배포하는 작업이 필수적이다. 이때 파일 배포에 대한 사용자들의 요청이 단기간에 집중되면, 배포 서버는 과부하 상태에 빠지며, 이를 플래시 크라우드(Flash Crowds)라 부른다. 플래시 크라우드를 회피하기 위한 일반적인 해결책은 하드웨어의 용량을 증설하는 것이다. 본 논문에서는 추가 비용의 발생 없이 P2P 기반의 소프트웨어적 해결책을 제안한다. 제안된 해결책에서 네트워크의 노드들은 인접한 노드들을 중심으로 서브네트워크들로 구성된다. 각 서브네트워크 내에서 배포 파일의 복사본은 노드들 상호간에 전송될 수 있어 배포 서버의 부하를 분산시킨다. 효율성을 높이기 위해 배포 대상 파일들은 하나의 패키지로 묶여지고 전송에 앞서 패키지는 동일한 크기를 갖는 다수의 세그먼트들로 분할된다. 정상 상태에서 배포 서버는 노드가 요청한 패키지를 세그먼트 단위로 전송한다. 그러나 배포 서버의 과부하 상태에서 노드가 필요한 세그먼트가 이미 서브네트워크 내에 존재할 경우, 서브네트워크 내의 노드는 필요한 세그먼트를 인접 노드로부터 전송받을 수 있다. 본 논문에서는 이를 처리하기 위한 자료구조와 알고리즘을 제안하고 시뮬레이션을 통해 성능 개선을 확인하였다.

Keywords

References

  1. F. Berman외 2인, 'Grid Computing Making the Global Infrastructure a Reality,' WILEY, 2003
  2. G. Coulouris외 2인, 'Distributed Systems Concepts and Design 3rd ed.,' Addison-Wesley, 2001
  3. R. Orfali 외 2인, 'Client/Server Survival Guide ' John Wiley & Sons, Inc., 1999
  4. I. Ari, B.Hong, E. Miller, S. Brandt, D. Long, 'Managing Flash Crowds on the Internet', In Proc. of the 11th IEEE/ACM International Symposium on Modeling, Analysis and Simulation of Computer Telecommunications Systems, pp.246-249, October, 2003
  5. S. Ratnasamy, P. Francis, M. Handley, R. Karp, S. Shenker 'A Scalable Content-Addressable Network,' In Proc. of ACM SIGCOMM, pp.161-172, August, 2001
  6. A. Rowstron, P. Druschel, 'Pastry: Scalable, distributed object location and routing for large-scale peer-to-peer systems,' IFIP/ACM In Conf. on Distributed Systems Platform(Middleware), Heidelberg, Germany, pp.329-350, November, 2001
  7. I. Stoica, R. Morris, D. Karger, M. F. Kaashoek, H. Balakrishnan, 'Chord: A Scalable Peer-to-peer Lookup Service for Internet Applications,' ACM SIGCOMM 2001, San Deigo, CA, pp.149-160, August, 2001 https://doi.org/10.1145/383059.383071
  8. 이광현, 전형수, 유청중, 장옥배, '서버 부하 감소를 위한 P2P 기반 데이터 서비스 시스템의 설게 및 구현', 정보처리학회논문지C, 제9-C권 제5호, pp.615-626, 2002.10 https://doi.org/10.3745/KIPSTC.2002.9C.5.615
  9. 전형성 외 4인 역, 'PEER-TO-PEER 차세대 인터넷 P2P', 한빛미디어, 2001
  10. E. Pitoura외 4인, 'DBGlobe:A Service-Oriented P2P System for Global Computing,' SIGMOD Record, Vol.32, No.3, pp.77-82, 2003. 9 https://doi.org/10.1145/945721.945737
  11. 이동우, 이성훈, 황종선, '이질형 분산 시스템에서 유전자 알고리즘을 이용한 동적 부하 균등 기법', 정보처리학회논문지A, 제10-A권, pp.49-58, 2003. 3 https://doi.org/10.3745/KIPSTA.2003.10A.1.049
  12. 이영, '이기종 웹 클러스터 시스템에 대한 부하분산 알고리즘 연구', 정보처리학회논문지A, 제10-A권, pp.225-230, 2003. 8 https://doi.org/10.3745/KIPSTA.2003.10A.3.225
  13. 임경수, 박미희, 김종근, '스타형 분산 컴퓨터 시스템의 동적 부하분산', 공업기술연구논문집, 제21권 제1호, pp.89-96, 1993
  14. KaZaA file sharing network Home page. http://www.kazza.com
  15. 최승락, 양철웅, 이중식, 'CDN의 핵심 구성 기술들과 경향', 한국정보과학회지 제20권 제9호, pp.5-11, 2002. 9
  16. A. Vakali, G. Pallis, 'Content Delivery Networks : Status and Trends,' IEEE Internet Computing, Vol.7, No.6, pp.68-74, December, 2003 https://doi.org/10.1109/MIC.2003.1250586
  17. S. Banerjee, B. Bhattacharjee, C. Kommareddy, 'Scalable application layer multicast,' In Proceedings of ACM SIGCOMM, pp.205-217, August, 2002
  18. K. Birman, M. Hayden, O. OZkasap, Z. Xiao, M. Budiu, and Y. Minsky. 'Bimodal multicast,' ACM Transactions on Computer Systems, Vol.17, No.2, pp.41-88, May, 1999 https://doi.org/10.1145/312203.312207
  19. Y. Chu, S. Rao, H. Zhang. 'A case for end system multicast,' In Proc. of ACM Sigmetrics, pp.1-12, June, 2000 https://doi.org/10.1145/339331.339337
  20. D. Kostic, A. Rodriguez, J. Albrecht, A. Bhirud, A. Vahdat. 'Using random subsets to build scalable network services,' In Proc. of the USENIX Symposium on Internet Technologies and Systems, March, 2003
  21. M. Castro, P. Druschel, A-M. Kermarrec, A. Nandi, A. Rowstron and A. Singh, 'SplitStream: High-bandwidth multicast in a cooperative environment,' SOSP'03, Lake Bolton, New York, October, 2003
  22. Ari, B. Hong, E. L. Miller, S. A. Brandt, and D. D. E. Long, 'Managing flash crowds on the Internet,' MASCOTS'03, pp.246-249, Orlando, FL, 2003