Resistance to Mobile Commerce Services

모바일상거래 서비스의 저항요인

  • 송희석 (한남대학교 경영정보학과) ;
  • 김경철 (한남대학교 경영정보학과)
  • Published : 2006.05.30

Abstract

This paper analyzes the resistance to mobile commerce services in consumer adoption process. Relative advantage, compatibility, perceived risk, complexity, self-efficacy, innovativeness and attitude for competing service have been chosen as independent variables. This paper also investigates on the significant factors which resist against adoption of mobile commerce service according to adoption phase. The results show that relative advantage, self-efficacy, perceived risk, attitude for competing service are significant factors to affect resistance to mobile commerce services. Relative advantage, perceived risk, attitude for competing service are significant resistance to mobile commerce services for consumers in before-adoption group and compatibility, complexity, self-efficacy are significant factors for consumers in after-adoption group. This study can be extended to new communication services such as Wibro and DMB to reduce resistances in early adoption phase.

이 연구에서는 모바일상거래 서비스를 대상으로 상대적 이점, 적합성, 복잡성, 지각된 위험, 더 좋은 제품에 대한 기대와 같은 혁신특성변수와 지각된 자기효능, 혁신성, 기존 제품에 대한 태도 등의 소비자특성 변수를 설명변수로 활용하여 모바일상거래 서비스 수용과정에서 소비자저항에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 추가적으로 이러한 영향요인들이 '지식-설득-결정' (1집단), '실행-확신' (2집단)의 수용단계에 따라 어떻게 달라지는지를 실증 분석하였다. 다중회귀분석을 실시한 결과 상대적 이점, 지각된 자기효능, 지각된 위험, 기존 제품에 대한 태도가 모바일상거래 서비스 혁신저항에 영향을 미치는 주요 요인으로 나타났다. 수용단계별 분석에서는 상대적 이점, 지각된 위험, 기존 제품에 대한 태도는 1집단에서, 적합성, 복잡성, 자기효능은 2집단에서 혁신저항에 유의한 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이 연구는 모바일상거래 서비스뿐만 아니라 유사서비스인 휴대 인터넷(Wibro), DMB 등의 신규 서비스의 소비자 수용과정에서도 저항요인을 사전에 파악하여 이를 극복하는데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

Keywords