The Study of Preservice Teachers' Perceptions about Children from Single Parent Families

한부모가족 아동에 대한 예비유아교사들의 인식연구

  • Ahn, Hyo-Jin (Dept. of Early Childhood Education, Dongyang Univ.) ;
  • Lim, Youn-Jin (Dept. of Child Care and Education, DongSeoul College)
  • 안효진 (동양대학교 유아교육과) ;
  • 임연진 (동서울대학 아동보육학과)
  • Published : 2006.03.30

Abstract

The purpose of this study was to explore the perceptions of preservice teachers toward children from single parent families. 218 preservice teachers (209 female and 9 male) who were enrolled in the department of early childhood education and child care & education were participated in this study. A questionnaire was developed based on the questionnaire developed by Song, Sung, & Han (2003). Data were analyzed by using SPSS 11.5. The results were followed. First, preservice teachers' personal experiences of single parent families did not influence their perception of children from single-parent family. Second, preservice teachers who strongly held the view of keeping traditional family structure showed negative expectations of children's school adjustment. Third, preservice teachers reported the importance to help the children adjustment at school as well as to deal with their personal and family problem. The results presented that there was an increasing need in teacher education, to develop curriculum for preservice teachers to have balanced views or reduce their biased perception against diverse family structure and children from single parent families.

Keywords

References

  1. 공선영(2000). 모자가족의 경험과 적응에 관한 연구. 이화여자대학교 박사학위논문
  2. 김경신(2003). 한부모가족을 위한 교육 및 상담 활성화 방안 및 효율적 정보전달 체계 연구. 가정학회지, 41(7), 141-159
  3. 김경집(2002). 이혼가정유아 적응 프로그램 고찰. 연세 교육연구, 15(1), 1-17
  4. 김영애(2002). 학교현장에서의 한부모자녀 경험사례발표. 한부모자녀 학교생활 적응지원을 위한 심포지움 자료집. 한국여성민우회, 1-18
  5. 김혜련(1993). 여성의 이혼경험을 통해 분 가부장적 결혼 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  6. 문현숙, 김득성(2002). 이혼 후 적응을 위한 장기 교육 프로그램의 모형 개발. 대한가정학회지, 40(6), 1-15
  7. 박해미, 정종원(2001). 반편견 교육과정의 적용: 이혼개념을 중심으로. 유아교육연구, 20(4), 127-147
  8. 성정현(1998). 이혼 여성들이 경험하는 심리 사회적 문제와 대처전략. 사회복지학연구, 11(1), 48-61
  9. 성정현, 송다영, 한정원(2002). 이혼 가족 및 사별가족 유아에 대한 교사의 인식-내용 분석 방법을 활용하여. 한국가족 복지학, 11, 9-34
  10. 송다영, 성정현(2003). 가족구조와 형태에 대한 사회의 차별적 인식에 관한 탐색적 연구. 가족과 문화, 15(2), 81-113
  11. 오은순(1997). 이혼가정유아의 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인들의 구조 분석. 이화여자대학교 대학원. 미간행 박사학위논문
  12. 오은순(2001). 이혼가정 유아의 적응을 위한 학교중심 집단상담프로그램 개발. 열린 교육연구, 9(1), 19-45
  13. 이영민(2004). 한부모와 조손 가족유아의 특성에 대한 유치원 교사의 인식조사. 충북대학교 교육대학원. 미간행 석사학위논문
  14. 이종숙(1997). 집단특성의 긍정성과 전형성이 외집단 동질성 지각에 미치는 영향. 학생생활연구, 13(1), 30-43
  15. 정문자, 김은영(1999). 이혼가족 아동의 적응을 돕기 위한 사회적 지원체계의 탐색. 생활과학 논집, 13(1), 34-42
  16. 정현숙(1993). 부모의 이혼에 따른 자녀의 적응. 유아학회지, 14(1), 59-75
  17. 주소희(2002). 이혼가정자녀의 부모 이혼 후 심리사회적응을 위한 프로그램개발 및 효과성연구. 한국 가족복지학, 9, 77-106
  18. 통계청(2002). 2002년 인구 동태 통계 연보(혼인. 이혼편). 통계청
  19. 한경혜, 강유진, 한민아(2003). 이혼 태도와 관련요인. 가족과 문화, 15(1)
  20. 한국 여성 민우회 (1999). 한부모가족 의식 및 욕구기초조사
  21. 허정원(1998). 이혼한 편모의 가족 및 사회관계망 지원과 이혼 후 적응. 서울 대학교 석사학위논문
  22. 황은숙(2001). 한부모가족에 대한 반편견 유아교육프로그램의 개발과 실시 효과. 숙명여자대학교 유아복지학과 석사학위
  23. Amato, P. (2001). Children of divorce in the 1990s: Am update of the Amato and Keith (1991) meta-analysis. Journal of Family Psychology, 15(3), 355-370 https://doi.org/10.1037/0893-3200.15.3.355
  24. Amato, P. R., & Keith, B. (1991). Parental divorce and the well-being of children: a metaanalysis. Psychological Bulletin, 110(1), 26-46 https://doi.org/10.1037/0033-2909.110.1.26
  25. Ball, D., Newman, J. M., & Scheuren, W. G. (1984). Teacher's generalized expectations of children of divorce. Psychological Reports, 54, 347-353 https://doi.org/10.2466/pr0.1984.54.2.347
  26. Carlile, C. (1991). How teachers can help ease the pain children of divorce. Childhood Education, 67(4), 232-234 https://doi.org/10.1080/00094056.1991.10520800
  27. Clapp, G. (2000). Divorce and New Beginnings. John Wiley & Sons, Inc
  28. Derman-Sparks, L., & the A. B. C. Task Force (1989). Anti-bias Curriculum: Tools for empowering young children. NAEYC
  29. Guttman, J., Geva, N., & Gefen, S. (1988). teachers' and school children's stereotype perception of the children of divorce. American Educational Reseach Journal, 25(4), 555-571
  30. Hetherington, E. M. (1991). The role of individual differences and family relationships in children's coping with divorce and remarriage. In P. A. Cowen & E. M. Hetherington, (Ed.) Family Transition, NJ. Lawrence Erlbaum Associate
  31. Hodge, W. (1986). Interventions for children of divorce: Custody, Access, and Psychoterapy. Wiley-Interscience Publication
  32. Kurdek, L., Blisk, D., & Sieky, A. (1981). Correlates of children's long term adjustment to their parents' divorce. Developmental Psychology, 17(5), 565-579 https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.5.565
  33. Miller, P., Ryan, P., & Morrison, W. (1999). Practical strategies for helping children of divorce in today's classroom. Childhood Education, 76, 285-289
  34. Pamela, A. K., & Gail, G. S. (1998). Easing the pain of divorce through children's literature. Early Childhood Education Journal, 26(2), 89-94 https://doi.org/10.1023/A:1022951212798
  35. Pedro-Caroll, J. L., Alpert-Grills, L. J., & Cowen, E. L. (1992). An evaluation of the efficacy of a preventive intervention for 4th-6th grade urban children of divorce. Journal of Primary Prevention, 13, 115-130 https://doi.org/10.1007/BF01325070
  36. Pedro-Carroll, J., Sutton, S., & Wyman, P. (1999). A two-year-follow up evaluation of a preventive intervention for young children of divorce. The School Psychology Review, 28(3), 467-476
  37. Santrock, J., & Tracy, R. (1978). Effects of children's family structure status on the development of stereotypes by teachers. Journal of Educational Psychology, 79, 754-755
  38. Shook, & Jurich (1992). Correlates of self-esteem among college offspring from divorced families: A study of gender-based differences. Journal of Divorce and Remarriage, 18, 157-176
  39. Smilansky, S. (2002). 이혼 가정유아: 가정과 학교의 역할. 오은순 역. 학지사
  40. Stolberg, A. L., & Mahler, J. (1994). Enhancing treating gains in a school-based intervention for children of divorce through skill building, parental involvement and transfer procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 147-156 https://doi.org/10.1037/0022-006X.62.1.147
  41. Wallerstein, J. S., & Blakeslee, S. (1989). Second Chances: Men. Women, and Children a Decade After Divorce, New York: Ticknor & Fields
  42. Whitehead, J. (1993). Why children choose to do sport- or stop. In Lee, M(Ed.), Coaching Children in Divorce(p.109-120). London: E & FN Spon