A Tile Evaluating Algorithm for Orthodoxy Mahjong Based on a Probability Theory

확률론에 근거한 정통 마작의 패 평가 알고리즘

  • 김상진 (경운대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2006.02.01

Abstract

We introduce a tile grading algorithm for orthodoxy mahjong game. Mahjong is one of most popular board game in the world. In Mahjong, the most important part of skill is the worthless tile selecting method from one's own hands and discard it. To get the value of the tiles in one's hands, at first, we generate every possible cho by using each overlapped tiles. Given these cho, we make the configurable candidate from one's own tiles. At last, we select the best candidate from the candidates and evaluate the tiles depend on usefulness of configuring the cho.

본 논문을 통해 정통마작 게임 중의 자신이 가진 각 패의 값어치를 평가하기 위한 확률적인 방법을 소개한다. 마작은 현재 지구상에서 가장 인기 있는 보드게임의 하나이다. 마작게임에 있어서 가장 중요한 기술은 자신이 가진 패들 중 가장 값어치가 적은 패를 골라 버리는 방법이다. 소유한 각 패의 중요도를 구하기 위하여 먼저 각 패를 중복 사용하여 구성 가능한 모든 조를 생성한다. 이들 중 소유한 패로 구성 가능한 조 조합의 후보들을 구한다. 마지막으로 이들 후보 중 가장 유리한 후보를 택하고 이 후보를 구성하는데 사용된 조와 각 패의 조구성에 사용된 유용성을 감안하여 패를 평가한다.

Keywords