Abstract
Due to the continuous expansion of the highway, the opening of the high-speed railway(KTX), etc, the demands of domestic air transport decreasing. In the circumstances, airports and local governments are spending themselves in taking a measure to activate local airports. In this aspect, this study seeks the smooth flow of human movement through the activation of Daegu International Airport by analyzing the present condition of Daegu International Airport in relation to the appearance of the high-speed railway, deducing plans for activating airports, and presenting the roadmaps for long-, mid- and short-term roles for the development of Daegu Airport, and Presents substantial fulfilling plans to secure the competitive power of Daegu International Airport by speeding up the flow of air goods of the area for the long run. It is suggested in the study that by setting up an organization exclusively responsible for activating Daegu International Airport in the city of Daegu, supporting local travel agencies to promote consistent demands, supporting aviation companies to employ Daegu International Airport as a major air base, establishing airlines with priority for airports that open newly in local cities of Japan and establishing and expanding airlines in China areas be promoted actively. Ministry of Construction & Transportation makes it a means of main airport Policy to only support Incheon International Airport to be a hub. However not only Incheon International Airport should be an amok representing the country, but also the wide Metropolitan area should supply the demands, and airports based in the West and East Coast areas need to be developed in the future. It is suggested that since air demands of domestic local airports are based on the demands of the of gin destination in neighboring region, multiple bases need to be developed. It is suggested that by developing not 1 in mega hub (Incheon International Airport) but 1 in mega hub. 2 in regional hub (the West and East Coast) and Jeju foy the tourism hub in our developing airports system.
지속적인 고속도로망 확충과 고속철도 개통 등에 따라fr개선 항공수요가 계속 감소하고 있다. 이러한 상황에서 각 공항과 지방자치단체에서는 지방공항을 살리기 위한 대책 마련에 심혈을 기울이고 있다. 이런 측면에서 본 연구는 고속철도의 등장으로 인한 대구국제공항의 현황을 분석하구 공항의 활성화를 위한 방안을 도출하고 대구공항개발에 대한 장 중단기간의 역할에 대한 로드맵을 제시하여 대구국제공항의 활성화를 통한 경쟁력을 확보할 수 있는 실질적인 이행방안을 제시하였다. 이런 관점에서, 대구시에 대구국제공항의 활성화를 위한 전담기구를 조직하여 일관적인 수요진작을 위한 지역 여행사지원, 대구국제공항을 주요항공 기지로 사용할 항공사의 지원, 일본의 지방도시에서 새롭게 개장하고 있는 공항에 대한 우선적 노선 개설, 중화권으로의 노선개설 및 확대 등을 적극적으로 추진할 것을 제안하였다. 건설교통부 차원에서는 인천국제공항의 허브화 지원만을 주요공항정책의 수단으로 삼고 있으나, 인천국제공항은 국가를 대표하는 공항으로 하되 수요의 흡수는 광역 수도권으로 하고, 향후 서해안권과 영남권의 거점 공항을 육성 할 필요가 있다. 국내 지방공항의 항공수요는지역인근의 자체 기종점 수요를 기반으로 하고 있어서 다거점 (1강 2중과 제주)으로 육성 할 필요가 있다는 견해를 제시하였다.