Expressional Characteristics of Modern Fashion Applied Superimposition

중첩을 응용한 현대 패션의 표현적 특성

  • Kim Hyun-Mi (Dept. of Clothing and Textiles Cheju National University) ;
  • Yim Ji-Young (Dept. of Clothing and Textiles Cheju National University) ;
  • Jang Ae-Ran (Dept. of Clothing and Textiles Cheju National University)
  • Published : 2006.01.01

Abstract

Superimposition is a transforming technique that can facilitate the creation. Superimposition in previous studies, however, has only been fragmentary described as an expression technique, so the studies have not been conducted on the basis of its aesthetic value. The purpose of this study is to investigate how superimposition is applied and expressed in terms of forms of modern fashion based on multi-dimensional features of design processing. The codes of togetherness, ambivalence, sense of space and tension in dress were determined by using the expressional Superimposition. The forms of superimposition were limited to superimposition of clothing, superimposition of body and clothing and superimposition of body and Phenomenal body. This study found that superimposition has developed, in fashion forms/types, a new 'form' by overlapping various forms and thus provides a visual shock and a sense of mystery by using mismatched and arbitrary properties among the forms. Such a superimposition influences a methodology of fashion design through a designer's subjective tendencies, as well as influences a change in the view of the world. Also, a superimposition is expected to have a definite influence on new fashion trends.

Keywords

References

  1. M. Morgado (1996). Coming to terms with Postmodern: Theories and concepts of contemporary culture and their implications for apparel scholars. Clothing and Textiles Research American Journal of Sociology. 50, pp. 79-283
  2. 박인관 (1988). 시각언어의 상징성 부산대학교 대학원 석사학위논문, p. 32
  3. 김한중 (1999) 현대 일러스트레이션의 메시지 표현과 해석 본 연구자 작품제작을 중심으로-. 서울산업대학 교 대학원 석사학위논문, p. 28
  4. 김은경 (2001). 해체주의적 공간 구성에 나타나는 꼴라 주적 특성에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위 논문, p. 55
  5. Colin Rowe (1986). The Mathematics of the ideal vila and other essays: Transparency: Literal and Phenomenal: 윤재희 : 지연순 역. 근대건축론집 세진사, p. 185
  6. 박경주 (1995). 꼴라쥬 (collage) 에 의한 심층적 회화공 간에 관한 연구 홍익대학교 석사학위논문, p. 23
  7. 김현미 (1995). 중첩에 의한 공간 역동성 및 연속성의 표현과 디자인에 관한 연구 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 11-17
  8. Rudolf Arenheim(1982). Art and visual perception. 김 춘일 역 미술과 시지각. 홍익사, p. 146
  9. Colin Rowe (1986). The Mathematics of the ideal vila and other essays: Transparency: Literal and Phenomenal: 윤재희 : 지연순 역. 근대건축론집 세진 사, p. 186
  10. Colin Rowe (1986). The Mathematics of the ideal vila and other essays: Transparency: Literal and Phenomenal: 윤재희 : 지연순 역. 근대건축론집 세진 사, pp. 195-196
  11. 김광현 (1986). Colin Rowe의 '現像的透明性'에 관 한 분석. 대한건축학회지, 2 (1). p. 65
  12. Rudolf Arenheim(1982). Art and visual perception. 김춘일 역. 미술과 시지각. 홍익사, pp. 149-150
  13. Rudolf Arenheim(1982). Art and visual perception.김 춘일 역. 미술과 시지각. 홍익사, p. 119
  14. Rudolf Arenheim(1982). Art and visual perception.김 춘일 역. 미술과 시지각. 홍익사, pp. 133-134
  15. Gyorgy Kepes (1989). Language of vision. 유한태 역. 시각언어 대광서림, p. 76
  16. 김은숙 (1991). 관계적 (Relational) 구조에 의한 조형공 간 연구 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 17
  17. 김은경 (2001). 해체주의적 공간 구성에 나타나는 꼴라 주적 특성에 관한 연구 건국대학교 대학원 석사학위 논문, p. 54
  18. Rudolf Arenheim(1982). Art and visual perception. 김 춘일 역. 미술과 시지각. 홍익사, pp. 246-247
  19. 조규화 외 2인 (1995). Fashion dictionary. 경춘사, p. 102
  20. Albert Rothenberg & Robert S. Sobel (1990). A creative process in the art of costume design. Clothing and Textiles Research Journal. 9(1). p. 27 https://doi.org/10.1177/0887302X9000900104
  21. Karsten Harries (1987), The meam명 of modem art- a phJ1osophical interpretation. 오병남, 최연희 역. 현대미술 서광사, pp. 94-95
  22. Marian L. Davis (1996). Visual design in dress(3rd ed). New Jersey: Prentice Hall, p. 52