Abstract
LNG storage in lined rock cavern demands various techniques concerned with rock mechanics, thermo-mechanics and hydrogeology in design, construction and maintenance stage. LNG pilot cavern was constructed in Daejeon in order to verify these techniques. In this paper, evaluation of drainage system and ice ring formation was studied by numerical simulation. By Modflow analysis in the viewpoint of aquifer and Seep/W analysis in the viewpoint of flow system, it was verified that the drainage system in the pilot cavern was efficiently operated. Since ice ring formation can be simulated by interactive relation between heat transfer and water flow, coupled analysis of those was performed. In this analysis, the position of ice ring was presumed and it was demonstrated that the formation is affected by velocity and direction of groundwater flow.
복공식 LNG 지하저장기지 건설을 위해서는 암반역학, 열역학 및 수리지질특성과 관련된 여러 가지 기술이 요구되며, 이러한 기술의 적용성을 입증하기 위한 일환으로 대전에 Pilot cavern을 건설하였다. 이 논문에서는 Pilot cavern에 적용된 기술 중 배수시스템 평가과 Ice ring모사에 관한 수치해석 연구를 수행하였다. 대수층관점의 Modflow와 유동시스템 관점의 Seep/W 해석을 통해 적용된 배수시스템이 효율적으로 작용하였음을 확인하였다. Ice ring 형성은 열전달과 지하수 흐름의 상호작용을 통해 모사될 수 있는데, 이에 대한 모사를 위해 Temp/W-Seep/W 프로그램을 이용한 냉열수리 연동해석을 수행하였다. 이러한 해석을 통해 Ice ring의 형성 위치를 추정 할 수 있었고, Ice ring형성에 지하수 유동 속도 및 방향이 영향을 크게 미친다는 것을 확인했다.