전자정부 포털사이트 평가요인에 관한 연구

A Study on the Factors for Evaluating e-Government Portal Sites

  • 한기훈 (중앙대학교 대학원 경영학과) ;
  • 홍일유 (중앙대학교 경영학부)
  • 발행 : 2006.03.31

초록

By far, numerous e-government projects requiring huge investments have been conducted in Korea to increase the administrative efficiency and improve the service quality via Internet. However, there's little research focusing on methods and techniques for analyzing and evaluating the projects either to economically justify the investments or to assess the quality of the system and of on-line services to citizens. The purpose of this paper is to suggest a set of factors to take into account for evaluating e-government portals and to empirically test the factors to provide useful implications for building such portals. Based on the literature reviewed, we constructed a research model that includes content, public service, community, design, technology, and portal's attributes as independent variables and the user's satisfaction and the administrative efficiency as dependent variables. A reliability test revealed that the evaluation factors proposed in the paper are sufficiently reliable, and a multi-regression analysis indicated that five hypotheses should be accepted. The findings of the study suggest that emphasis should be placed on public service quality and portal site attributes, among others, when implementing portals.

키워드

참고문헌

  1. 기업정보화지원센터, 기업정보화 투자효과분석 방법론 및 적용사례, 2001.07
  2. 김관규, '부산광역시 각 구/군청의 전자 민주주의 구현 실태: 각 구/군청의 홈페이지 비교,' 한국방송학회 학술대회 논문집, 2000
  3. 김무곤, 장하용, '공공기관 웹사이트의 평가 모형 개발을 위한 연구: 정부부처 홈페이지의 사례분석을 중심으로,' 사이버커뮤니케이션 학보, 제7호, 사이버커뮤니케이션학회, 2001
  4. 김성태, '전자정부의 새로운 패러다임 모색,' 전자정부컨퍼런스, 2004
  5. 노형진, 한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석, 형설출판사, 2001
  6. 민경배, '참여정부의 국민참여포털 구축을 위한 전략 및 향후 계획,' 전자정부컨퍼런스, 2004
  7. 변동건 외 2인, '지방정부 Cyber-Governance 구현에 대한 평가: 홈페이지 구축/운영을 중심으로,' 2001
  8. 서울시 정보화 사업 기획단, 서울시 홈페이지 통합 사업 계획서, 2001
  9. 이주호, '행정민주화 이론에 기초한 행정기관 홈페이지 평가모형에 관한 연구모형개발과 적용,' 석사학위논문, 한국외국어 대학교, 1999
  10. 이창훈, '기업경영의 웹화를 위한 엔터프라이즈 포털구축전략,' e-Business Communication Working Paper No. 18, 2001
  11. 정국환, '참여정부의 전자정부 과제와 추진전략,' 전자정부컨퍼런스, 2004
  12. 정재욱, '자치단체 웹사이트의 고객중심 평가 지표 개발 연구,' 연세행정연구회, 13권 1호, 현대사회와행정, 2003
  13. 정보통신부, 전자정부 추진계획 및 발전방안, 2003
  14. 조달청, G2B 활성화를 위한 혁신 사업, 2001
  15. 한국웹사이트평가개발원, 'Build Digital Korea' KWI 기획평가 시리즈 특별/광역시편, 2003
  16. 한국전산원, 광역자치단체 정보화 수준평가 모형연구: 전자정부 성숙도 평가모형의 적용, 2001
  17. 한국전산원 정보화표준부, 부처간 전자정부 서비스 통합 및 연계방안, 2004
  18. 행정자치부, G4C 시스템 확충을 위한 선행사업(BPR/ISP), 2001
  19. 홍일유, 정부현, '인터넷 웹사이트의 포괄적 평가모형에 관한 연구,' 경영과학, 2001
  20. Alesander & Tate, Framework Policy and Guidelines: Government Websites (UK), 1999
  21. Anderson, R.J. and Bezuidenhoudt, S.J., 'On the Reliability of Electronic Payment Systems,' IEEE Transactions on Software Engineering, Vol. 22, No. 5, 1996, pp. 294-301 https://doi.org/10.1109/32.502222
  22. Belardo, S., Karwan, K.R., and Wallace, W.A., 'DSS Component Design through Field Experimentation: An Application to Emergency Management,' Proceedings of the 3rd International Conference on Information Systems, December, 1982, pp. 93- 108
  23. Cullen, R. and Houghton, C., 'Democracy Online: An Assessment of New Zealand Government Web Sites,' Government Information Quarterly, 2000
  24. Cyberspace Policy Research Group, University of Arizona, 2001, http://www.cyprg. arizona.edu/waes.html
  25. Genie, N. and Stowers, L., 'Becoming Cyberactive: State and Local Governments in the World Wide Web,' Government Information Quarterly, 1999, p. 16
  26. Hong, I., 'In Search for Website Metrics for Measuring the Impacts of a Website,' Workshop on Information Systems Research & Development (WISRD 2003), Lake Arrowhead, CA. March 28-30, 2003
  27. Koh, J. and Kim, Y.-G., 'Sense of Virtual Community: A Conceptual Framework and Empirical Validation,' ICIS Proceedings, 2001
  28. Liu, C. and Arnett, K., 'Assessing the Customer Behavioral Intentions on the Web: A Research Model,' Proceeding of the Fifth Americas Conference on Information System, August 13-15, 1999
  29. Luce, C., 'Three Trends in Enterprise Information Portals,' Tech Update, March 19, 2002. www.zdnet.com
  30. Pheifer, G., 'Enterprise Portals: All Grown Up and Ready to Take on the World,' Gartner Symposium 2002, April 29, 2002
  31. Shankar, B., 'Electronic Commerce will be a Big Business,' Telecommunications, Vol. 30, No. 7, 1996, p. 24
  32. Swanson, E.B., 'Management Information Systems: Appreciation and Involvement,' Management Science, Vol. 21, No. 2, 1974, pp. 178-188 https://doi.org/10.1287/mnsc.21.2.178
  33. UN, Benchmarking e-Government, 2002.6, www.un.org
  34. Varon, E., 'Portal, Defined,' CIO Magazine, December 1, 2002. www.cio.com
  35. Vanessa, Roland, 'Community Portals Through Communitization,' ACM, 2003
  36. Weiling, K., 'Successful E-Government in Singapore,' Communications of the ACM, 2004, p. 98
  37. Withrow, J., Brinck, T., and Speredelozzi, A., 'Comparative Usability Evaluation for an e-Government Portal,' Diamond Bullet Design Report Dec. 2000