네트워크 효과와 동태적 경쟁역량

Network Effects and Dynamic Capabilities

  • 발행 : 2006.10.31

초록

최근 네트워크 효과가 존재하는 산업에서 "승자의 이익 전유"와 "기술적 고착화"는 일반적 현상으로 인식되고 있다. 이러한 산업에서는, 하나의 기술이 한 번 앞서면 그 기술이 시장 전체를 지배하도록 만드는 수익체증이 존재한다는 것이다. 이는 실무적인 면에서, 초기의 산업진입을 통한 고객기반의 선점이 기업들에게 지속적으로 초과이윤을 창출할 수 있는 시장지배력을 제공해 줄 수 있다는 매력적인 시사점을 제공한다. 그러나 현실의 산업변화 과정을 살펴보면, 기존의 지배적 기술이 새로운 기술에 의해 대체된 경우가 오히려 더 많으며 기술혁신은 끊임없이 일어나고 있음을 제시하고 있다. 본 연구는 네트워크 효과가 존재하고 기술진보가 빠른 산업에서 기업들 간의 기술혁신경쟁을 분석함으로써, 이러한 산업에서 동태적 경쟁우위를 확보하기 위한 기업들의 기술선택문제에 대한 다음과 같은 시사점을 도출하였다. (1) 신기술의 기존기술과의 비호환적인 경우 보다는 호환적인 경우에, 산업은 신기술로 진화할 가능성이 크다. 따라서 기존기업이 성능이 우수한 신기술을 활용하지 않는다면, 수익 기반을 상실할 가능성이 높다. (2) 신기술이 기존기술과 비호환적인 경우, 산업의 진화방향은 전문사용자의 비중과 신기술의 출현 시기에 따라 결정된다. 전문사용자의 비중이 낮을수록, 신기술의 출현시기가 늦을수록, 기존기술을 활용하는 기업들에게 유리하게 산업이 진화함으로써 하나의 기술에 고착화된다. 반면에, 전문사용자의 비중이 높을수록, 신기술의 출현시기가 빠를수록, 산업의 진화는 새로운 기술을 탐색하고 이를 과감히 활용하는 기업들에게 유리하게 전개된다.

Recently, the notion of "increasing returns" has been popular not only in academia but also in industries. This notion has been drawn from prior research on network effects, which showed that the market evolution would lock in to a dominant technology. However, the long history of technological change has rarely shown the possibility of lock-in to an inferior technology. How could the market with network effects make transition between incompatible technologies regimes by escaping the lock-in? This paper analyzes the effectiveness of R&D and technological choice to investigate the sources of the dynamic capabilities in the presence of network effects and uncertain technological progress. Why does the market sometimes work against a radical technology, and why, at other times, does the market operate in favor of it? This study is to address this question by modeling the situation of two competing technologies in the presence of network effects. The numerical analysis indicates that the evolution strategy of compatibility is more likely to increase the chance of firm growth when a majority of customers are not power users or when demand for an old technology has been escalated. But when there are a substantial number of power users or when a new technology emerges before such an escalation of demand, the revolution strategy of compelling performance is more likely to be effective. The result suggests a potential mechanism for overcoming the lock-in problem. When the market exhibits some inertia to an obsolete technology, which is reinforced by the increasing customer value with respect to backward compatibility, the survival of a new technology depends on power users. When many power users are cultivated by firms' technological efforts regarding the new technology, the market is less likely to lock into an obsolete technology. Indeed, in the workstation market, where power users characterize much of the demand, innovators like Sun successfully switched to the RISC architecture.

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