The Effects of Visitor's Service Quality Affecting Visitor's Satisfaction in National Parks

국립공원(國立公園)의 탐방(探訪)서비스 질(質)이 탐방만족도(探訪滿足度)에 미치는 영향(影響)

  • Lee, Ju-Hee (Division of Tourism, College of Business, Daegu University) ;
  • Bae, Min-Ki (Division of Tourism, College of Business, Daegu University)
  • Received : 2006.01.06
  • Accepted : 2006.03.16
  • Published : 2006.03.31

Abstract

The purpose of this paper was to identify the effects of visitor's service quality affecting visitor's satisfaction in national parks(NPs). After reviewing the literature, this research selected and developed the indicators of visitor's service (VS) and have formulated the hypothesis of this research. This research had obtained data through a questionnaire, which surveyed 4,423 visitors at 8 NPs in 2005. We have analyzed the data using descriptive statistical methods, factor analysis, Pearson's correlation analysis, and multiple linear regression method. We found that 1) the results of factor analysis, the five factors of visitor's service (FVSs) i.e., assurance, reliability, empathy, tangibles, responsiveness have extracted. 2) in bivariate analysis, the positive relationships between user's satisfaction and FVSs are fairly low but statistically significant. The higher the value of the five factors of VS the higher the degree of user's satisfaction, 3) in multiple regression analysis, FVSs have been statistically significant at one percent level, and 4) the relative contribution of the assurance of VS on user's satisfaction have been determined to have respectively 2.85 times more important than that of the empathy of VS. The research results suggest that the management of natural resources, cultural resources, and park facilities in national park was the most important factor to increase visitor's satisfaction.

본 연구의 목적은 국립공원 탐방서비스의 질이 탐방만족도에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 국립공원의 탐방서비스와 탐방만족도에 관한 이론적 고찰을 통해 탐방서비스 측정항목을 도출하고 연구의 가설을 설정하였다. 본 연구의 자료는 2005년 봄, 여름, 가을동안 8개의 국립공원 탐방객 4,423명을 대상으로 한 설문조사를 통해 수집되었으며, 기술적 통계분석, 상관분석, 요인분석, 다중회귀분석을 이용하여 분석하였다. 분석결과, 1) 탐방서비스의 주요요인으로 탐방서비스의 확신성, 신뢰성, 공감성, 유형성, 대응성 등 5개의 요인이 추출되었다. 2) 모든 탐방서비스 요인과 탐방만족도와는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었으나 상관계수 값은 작았다. 3) 모든 탐방서비스 요인은 탐방만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 4) 탐방만족도에 가장 기여도가 큰 변수는 탐방서비스의 확신성이며, 탐방서비스 공감성의 정도를 1.00으로 할 때, 이에 비해 확신성은 2.85배, 신뢰성은 2.56배, 유형성은 2.24배, 대응성은 1.19배 더 중요한 것으로 평가되었다. 본 연구의 결과, 국립공원 탐방만족도를 개선하기 위해서는 무엇보다 자원과 시설의 관리를 철저히 하여 서비스의 확신성을 높이는 것이 가장 중요하다고 판단된다.

Keywords

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