Research on development plan of medium and long period of Vocational Education for Chungbuk

충청북도 직업교육 중·장기발전 방안

  • Oh, SeongKyeun (Graduate of Korea National University of Educational) ;
  • Uh, SangHo (Graduate of Korea National University of Educational) ;
  • Eun, TaeWook (Graduate of Korea National University of Educational) ;
  • Kim, JinKyun (Graduate of Korea National University of Educational) ;
  • Kim, JinSoo (Korea National University of Educational)
  • 오승균 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 우상호 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 은태욱 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 김진권 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Received : 2006.04.30
  • Accepted : 2006.06.24
  • Published : 2006.03.31

Abstract

'VEC 2010' is a mid-long term scheme on the development of Vocational Education for Chung-buk which is to be accomplished by 2010. On the basis of this scheme, schools adopt 3-Type curriculum considering their conditions and covert themselves into specialized high school which is associated with local industry cluster. They also establish combined high schools which run various curriculums emphasizing basic vocational abilities so that they can meet the needs of demanders The activation plan of Chung-buk province vocational education is a dualized one which is for both ongoing education for entrance into a school of higher grade and the last education for employment, which is supposed to foster the human resources required by the knowledge-based society in the 21st century. The specific contents of 'VEC 2010' is as follows. First, VEC 2010 presents 2 kinds of mid-long term management system for industrial high schools: general industrial high school, specialized high school(single type, combined type). Second, VEC 2010 arranges and run the 3-Type of curriculum of Chung-buk province industrial high schools: employment-centered type, entering higher school-centered type, inaugurating enterprise-centered type. Third, VEC 2010 divides Chung-buk province industrial high schools into 4 districts and suggests mid-long term reorganization plan of system. Fourth, VEC 2010 suggests the substantial strategies of Chung-buk province vocational education: scholarship improvement in the vocational investigation course of the government-sponsored scholastic aptitude test, education for improving basic vocational abilities, substantial management of joint laboratory, administrative and financial support of development of specialized, licensed textbooks. reenforcement of career education.

'VEC 2010'은 2010년까지 충청북도 직업교육(Vocational Education for Chungbuk)에 대한 중 장기 발전 방안의 비전을 의미한다. 이를 위해 학교실정에 맞도록 '3-Type 교육과정'의 유형을 선택 도입하고, 각 권역별로 지역 산업 클러스터와 연계하여 전문화된 특성화고등학교로 전환하여 운영한다. 또한 직업기초능력 교육에 중점을 둔 다양한 교육과정을 운영하여 수요자의 요구를 충족시킬 수 있는 통합형고등학교를 운영한다. 충청북도 직업교육의 활성화 방안은 대학 진학을 위한 계속교육과 취업을 위한 종국교육으로, 이원화된 교육을 실시하여 21세기 지식기반사회가 요구하는 인재를 양성하고자 하는 취지를 가지고 있다. 'VEC 2010'의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 실업계고등학교의 중 장기 운영 체제 유형을 일반 실업계고등학교와 특성화고등학교(단일형, 복합형)로 제시하였다. 둘째, 충청북도 실업계고등학교의 교육과정 유형을 '3-Type(취업중심형, 진학중심형, 창업중심형) 교육과정'으로 구분하여 편성 운영한다. 셋째, 충청북도 실업계고등학교를 4대 권역으로 나누어 중 장기적 체제 개편 방향을 제시하였다. 넷째, 충청북도 직업교육의 내실화 방안은 대학수학능력시험 직업탐구영역의 학력제고, 직업기초능력 신장, 공동실습소의 운영 내실화, 전문교과 인정도서 개발의 행 재정지원, 교육과정 및 진로교육의 강화 등을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강원도교육청(2003). 강원도 실업계고교 종합발전 계획
  2. 강경종, 강종훈, 김선태, 박윤희(2001). 통합형 고등학교 운영 방안 연구, 한국직업능력개발원
  3. 경기도교육청(2005). 경기도 산업구조변화에 대비한 실업교육 대응전략 및 운영방안 연구, 경기도 우수실업계고 연구용역보고서
  4. 교육혁신위원회(2005). 직업교육체제 혁신방안, 대통령자문교육혁신위원회
  5. 김병관, 은기수(2002). 미국의 직업교육과 직업 훈련 : 그 개혁의 전망. 직업교육연구, 21(1)
  6. 김종구(2005). 충북 산업연관분석 연구, 한국동서경제연구, 16(2), 2003-2
  7. 김진덕, 이근우(2003). 충북지역 산업인력 실태분석 및 개선방안, 충북개발연구원
  8. 김진덕, 이주성, 윤창훈(2003). 충북지역 산.학.연.관 협력 활성화 방안, 충북개발연구원
  9. 김진수(2005). 공업교육연구법과 SPSS, 웅부출판사
  10. 국토연구원(2004). 지역의 특성화 벌전을 위한 산업별 수위도시 육성 방안, 구토연 2004-13
  11. 노근호, 김윤수(2004). 충북지역내 IT산업클러스터 발전전략, 충북개발연구원
  12. 대전광역시교육청(2004). 대전광역시 실업계고등학교 직업교육 현황 및 발전 방안, 2003년 대전광역시교육청 직업교육공동평가단 연구과제
  13. 서우석(2000). 초.중등학교에서의 직업기초능력 교육 방안, 한국농업교육학회지, 32(4)
  14. 서울특별시교육청(2004). 서울시 공업교육 발전 방향 및 실천 방안 연구, 서울특별시교육청 연구용역보고서
  15. 오승균, 김진수(2005). 3-type 교육과정에 기반한 공업교육 운영 방향 모색. 국가 발전을 위한 미래의 기술교육 탐색 발표 논문. 한국기술교육학회학술대회, 교원대
  16. 오창보(2003). 지역 육성 산업과 연계한 상업계 고등학교 체제 개편 수요 분석: 부산지역 중심으로. 인제대학교 대학원 석사학위논문. 미간행
  17. 우상호, 김진수(2005). 일반계고와 실업계고의 연계 교육과정, 한국기술교육학회학술대회, 교원대
  18. 울산광역시교육청(2002). 울산광역시 실업계고등학교 발전방안 연구
  19. 윤근호, 이재호(2004). 지역산업육성과 지역혁신체제 구축에 관한 연구, 한국개발연구원, 연구보고서 2004-13
  20. 이상봉(2005). 직업교육특론. 미간행 교육자료, 한국교원대학교 대학원 강의 자료
  21. 이종성, 정향진(2004). 실업계 고등학교 교육과정 개편 방향 탐색, 한국직업능력개발원, 연구보고서 2004-5
  22. 인천광역시교육청(2000). 인천광역시 실업계 고등학교 진흥계획 연구보고서
  23. 임호권(2005). 공업계 고등학교 전문교과 담당 교사들이 인식하는 학생들의 직업기초능력. 한국교원대학교 석사학위 논문. 미간행
  24. 정철영(2000). 각국의 고등학교 단계 직업교육 수준 및 교육환경 비교 연구, 교육인적자원부 정책연구과제
  25. 정태화(1999). 통합형 고등학교 도입방안, 한국직업능력개발원, 직업과 인력개발, 17-27
  26. 지길홍, 김진덕, 고영구(2004). 충북지역 지식기반산업의 육성 정책, 사회과학논문집, 20(2)
  27. 충북테크노파크 전략산업기획단(2005, 2). 충북 지역특성기반의 전략산업 토착화를 위한 산업클러스터 모형연구
  28. 충북CHANGE21(2000). 제3차 충청북도 종합계획, 충청북도
  29. 충청남도교육청(2001). 충청남도 지역 실정에 부합하는 실업계고등학교 육성방안
  30. 충청북도, 한국산업기술재단(2003, 12). 차세대 성장동력산업, 충북지역순회 포럼발표자료
  31. 한국직업교육학회(2003). 선진국의 직업교육훈련 개혁 동향과 참여정부의 정책방향, 2003년도 한국직업교육학회 학술대회 및 정기총회
  32. 홍선이(2005). 직업교육체제 혁신 방안에 따른 실업계고 관련 후속연구, 한국직업능력개발원, 8(4), pp. 96-103
  33. Gordon, Howard R. D. (2003). The History and Growth of Vocational Education in America. Long grove: Waveland Press
  34. Gray, K. C., & Herr, E. L. (1998). Workforce Education: The Basics. Allyn & Bacon
  35. Pautler, A. J. Jr. (1999). Workforce education: Issues for the New Century. P.O., Ann Arbor: Prakken Publications, Inc.
  36. Rojewski, Jay W. (2002). Preparing the Workforce of Tomorrow: A Conceptual Framework for Career and Technical Education. NationalDissemination Center for Career and Technical Education. Columbus, OH
  37. Scott, J. L. (2001). Overview of Career and Technical Education. American Technical Publishers, Inc.
  38. Zirkle, C. (2005). New Paradigms of International Vocational Career and Technical Education. 한국기술교육대학교 능력개발원