The Effects of Safety Behavior and Standard Life Habit on Experiencial Safety Education for one Island Middle School Students

체험적 안전교육이 일개 도서지역 중학생의 안전행동과 기본생활습관에 미치는 효과

  • Published : 2006.12.01

Abstract

Purpose:This thesis was performed to evaluate the effect of the experience safety education on the safety behavior and standard of habit to the middle school students of one islands. Methods:The participants of this study included 43, located in the adjoining region in S county. While one of the class, composed of 19 students was designated as an experimental group, and the other class, composed of 24 students, was compared as a control group. Used program in this study was safety education program, 'Safe School, Safe Life' which was developed by Korea Occupational Safety & Health Agency. This program has emphasis on the virtual case rather than lecture style education. Results:The findings in this research were as follows. Indoor safety behavior was significant difference between the two groups. On the other hand, the effect on outdoor safety behavior was not difference. In playground case, active strength was needed without continuous attention. The effect of the experience safety behavior education was not shown in the area of traffic rules, pedestrian safety, and vehicle safety. But home safety behavior was effective. Education program on the manners of standard life habit gives positive results. But in the area of rules, this program was not effective, since students had tendency to emphasize the rigid scale rather than manners. Conclusion:These findings in the study give us the necessity of experience safety education program to prepare various situations of everyday life and to reinforce safety behavior and improve standard life habit.

Keywords

References

  1. 강혜원 (2002). 소방교육 프로그램이 유아의 화재 안전 의시에 미치는 영향. 광주대학교. 석사학위 논문, 6- 11, 광주
  2. 교육인적자원부 (2003). 사례로 살펴본 안전생활. 13-17
  3. 국립교육평가원 (1996). 부모, 교사용 기본 생활 습관 평가 도구. 48-59
  4. 곽은복 (2000). 유아안전교육 프로그램 구성 및 효과에 관한 연구. 중앙대학교. 박사학위 논문, 9 - 14, 서울
  5. 김대환 (2002). 고등학교 화학실험의 안전교육 연구. 연세대학교. 석사학위 논문, 1-30, 서울
  6. 김재연 (2003). 유아교육기관의 안전사고에 대한 교사와 학부모의 인식연구. 한국외국어대학교. 석사학위 논문, 13-14, 서울
  7. 김정숙 (2001). 초등학생의 안전생활 관련 교육현황 및 지식에 관한 연구. 부산대학교. 석사학위 논문, 1-7, 부산
  8. 김해영 (2001). 어머니의 양육태도와 유아의 기본생활습관과의 관계. 숙명여자대학교 아동연구센타 아동연구, 15(1). 5-6
  9. 박일심 (2004). 다도교육을 통한 중학생의 정서순화에 대한 연구. 전남대학교. 석사학위논문, 31, 전남
  10. 박희준 (2002). 극놀이를 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전 문제 해결 사고와 교통안전지식에 미치는 영향. 중앙대학교. 석사학위 논문, 5-14, 서울
  11. 백성숙 (200l). 일부 중학생의 사고 발생에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 강원대학교. 석사학위논문, 5-14, 강원도
  12. 윤용희 (2003). 초등학교 저학년 아동의 생활안전교육 프로그램 개발 및 평가. 상명대학교. 박사학위 논문, 46 -49, 서울
  13. 이상혁 등 (2002). 중3 기술 . 가정. 48-50, 서울 : (주) 두산
  14. 이은옥, 임난영, 박현애 (1998). 간호.의료연구와 통계분석, 581, 649, 서울 : 수문사
  15. 이정화 (2000). 초등학교 고학년 아동의 안전생활에 대한 연구. 경상대학교. 석사학위 논문, 6 - 8, 진주
  16. 임승지, 이명선 (1999). 교통안전교육 전. 후의 지시, 태도 및 실천에 관한 비교 연구-초등학교 4학년을 대상으로-. 보건교육, 건강증진학회지, 16(1), 31-43
  17. 임현 (2003). 학교안전교육프로그램이 초등학생의 안전생활 실천에 미치는 효과. 전북대학교. 석사학위 논문, 5-31, 전북
  18. 정명애 (2000). 학교 안전교육이 초등학생 의 안전 생활 실천에 미치는 효과. 계명대학교. 석사학위 논문, 4-16, 대구
  19. 정명애 (2004). 초등학생에게 적용한 안전교육프로그램 중재 효과. 경북대학교. 박사학위 논문, 6-37, 대구
  20. 지미영 (1999). 학교사고의 위험요인 분석. 관동대학교. 석사학위 논문, 9-15, 강원도
  21. 한국산업안전공단 (2003). 가정생활의 안전실천은 이렇게. 6-18
  22. 한국산업 안전공단 (2004) 중학교 안전교육 프로그램 안전한 학교 안전한 생활. 7 - 8
  23. 한국소방안전협회 (2003). 어린이 소방안전교육 교사용지도서. 27-50
  24. CDC. US DHHS (2001). School health Guidelines to prevent Unintentional Injuries and Violence. 125.