Abstract
In Korea, the effective utilization of wod structure is encour aged to preserve natural resources and the global environment.ote demand for wod. The efective combination of structural la minated timber and other materials is expected to extend the potential of building structures. This research examines the moment resis tance-type jointing method using structural laminated timber and H-section stel aiming at development of the two-direction frame for lar ge 9 mm and 12 mm) of the H section. Therefore, we conducted the experiment with bending test of the joints to investigate the s tifnes, strength, strain distributions of laminated timber an d of the flange of the H section, and failure paterns. As shown in the results, t he joints with a flange thicknes of 9 mm and 12 m have superi or strength with a flange thicknes of 9 mm and 12 mm were very large, whic h confirmed the high level of energy absorption of such structure s.
목구조의 효율적인 이용은 건설산업에 있어 자재생산에 따른 에너지의 대량소비 및 폐기물유발을 감소할 수 있어 친환경적인대응방안으로 주목받고 있다. 이러한 친환경적인 목재의 수요를 증대시키기 위해서는 중 대형 목구조를 필요로 하는데 기존의 단일부재 및 접합부로써 중 대형 목구조를 실현하는 데는 한계가 있다. 그러므로 중 대형 목구조의 가능성을 높이기 위해서는 구조용집성재의 사용 및 다른 재료를 병합한 효율적인 접합방법이 필요로 하게 된다. 본 연구는 중 대형 목구조용 2방향 라멘접합부 개발을 목표로 하여 H형강과 구조용집성재를 사용한 플랜지의 두께(None, 6mm, 9mm, 12mm)이며, 접합부의 휨 실험을 통해 강성, 강도, 구조용집성재의 응력분포, H형강 플랜지의 변형도 및 파괴형상을 파악하였다. 실험결과, H 형강의 플랜지 두께가 9mm, 12mmm인 실험체는 높은 강도와 우수한 변형능력을 발휘하였다. 또한 H 형강의 플랜지 두께가 9mm, 12mm인 실험체의 이력거동은 매우 크고 매우 높은 에너지 흡수능력을 가지고 있었다.