Determinant Paths of Recreation Forest Visitors' Satisfaction and Revisit by Expectation-Disconfirmation Theory

기대불일치이론에 의한 자연휴양림 이용객의 만족 및 재방문 결정경로

  • 한상열 (국립공원관리공단 국립공원연구원)
  • Received : 2006.02.13
  • Accepted : 2006.04.06
  • Published : 2006.09.30

Abstract

This study analyzes how expectations, perceived performance and expectation-disdonfirmation of the recreation-forest visitors affect their satisfaction and revisit using path analysis. These results which would maximize visitors' satisfaction and revisit will enhance recreational forest management. As the results, factors of expectation-disconfirmation positively effected visit satisfaction are experience-facilities, natural resources, access and valley factors. In addition, natural resources factor effects positively their selection-satisfaction. Also, visit-satisfaction and selection-satisfaction effect positively to their revisit intention. This result show seeking the visitors' satisfaction through recreation-forest manager try to expectation-disconfirmation of experience-facilities, natural resources, access and valley factors exchange to positive expectation-disconfirmation.

본 연구는 운문산 자연휴양림 이용객을 대상으로 이용객의 기대, 성과, 그러고 여기서 추론된 기대불일치가 만족에 어떠한 영향을 미치고, 또한 만족은 재방문에 어떤 영향을 미치는 지를 분석하여, 현재의 자연휴양림 경영성과를 극대화 할 수 있는 정보를 도출하고자 시도하였다. 이를 위해서 기대불일치 및 재방문과 관련된 선행연구를 기초로 하여 기대불일치가 만족에 미치는 연구모형을 설정하고 경로분석을 통하여 이들의 구조적 관계를 규명하였다. 그 결과 방문만족에 영향을 미치는 기대불일치 요인으로는 체험시설, 자연성, 접근성 및 계곡이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 선택만족에서는 자연성이 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 방문만족과 선택만족은 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다, 이러한 결과는 체험시설, 자연성, 접근성 및 계곡의 이용객 기대불일치를 긍정적 기대불일치로 전환하는 노력을 통하여 고객만족을 극대화하면, 재방문과 같은 기존 고객확보 및 유지라는 방어적 전략을 수립할 수 있다는 점을 시사하고 있다.

Keywords

References

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