A Case Study of a Six Sigma Project for Improving Gate Painting Quality

게이트 도장 품질 개선을 위한 6시그마 프로젝트 사례 연구

  • Hong, Sung-Hoon (Department of Industrial and Information Systems Engineering, Research Center of Industrial Technology, Chonbuk National University) ;
  • Choi, Ik-Jun (Department of Industrial and Information Systems Engineering, Research Center of Industrial Technology, Chonbuk National University)
  • 홍성훈 (전북대학교 산업정보시스템공학과, 공업기술연구센터) ;
  • 최익준 (전북대학교 산업정보시스템공학과, 공업기술연구센터)
  • Published : 2006.03.31

Abstract

This paper presents a six sigma project for improving gate painting quality in a medium-sized automotive part company. The project follows a disciplined process of five macro phases: Define, Measure, Analyze, Improve, and Control. A CTQ(critical to quality) is determined based on COPQ(cost of poor quality) analysis, and a process map is utilized for identifying process input variables. Three KPIV s(key process input variable) are selected; Painting Temperature, Painting Quantity, and Painting Viscosity, and DOE(design of experiments) is utilized for finding the optimal process conditions for three KPIVs. MINITAB software is used for data analyses and DOE. The sigma level of defects rate has improved from 2.93 to 3.66.

Keywords

References

  1. 구일섭, 김태성, 임익성(2003), '6시그마가 품질분임조 활동에 끼친 영향에 대한 실증 연구', 품질경영학회지, 31권, 1호, pp. 1-10
  2. 권혁무, 김정택, 최준호(2000), '주택건설현장 폐콘크리트 발생 저감 식스 시그마 프로젝트 추진사례', 품질혁신, 1권, 1호, pp. 4-9
  3. 김진필, 박병춘(2001), '중소기업에서의 6시그마 경영 사례 연구-브레이크 마스터 실린더 내경 입구부 개선 사례를 중심으로', 품질혁신, 2권, 2호 pp. 82-97
  4. 박재홍, 변재현, 김창현, 정창원, 최영대(2001), '구간세분화 방법을 이용한 철강산업업체의 6시그마 프로젝트 추진사례', 품질혁신, 2권, 1호, pp. 57-65
  5. 박진영(2003), '용접조건 개선으로 불량률 감소', 품질경영학회지, 31권, 1호, pp. 23-31
  6. 박종인, 이동규, 변재현(2005) , '자동차 Steering Wheel 제조공정의 누적수율 개선을 위한 6시그마 적용사례' 품질경영학회지, 33권, 1호, pp. 32-41
  7. 신동설, 안영진(2003), '블랙벨트를 통해 본 6시그마 성공의 핵심 요인에 관한 실증적 연구', 품질경영학회지, 31권, 4호, pp. 81-94
  8. 이경원, 이정헌 (2003), '6시그마(${\sigma}$) 기법 적용을 통한 응급의료센터 접수취소에 대한 의료의 질 향상 활동 고찰', 대한 응급의학회지, 14권, 제5호, pp. 630-637
  9. 정동호, 홍성조(2004), '프로세스 접근방법에 의한 중소기업형 6시그마 경영모형에 관한 연구', 품질경영학회지, 32권, 4호, pp. 140-150
  10. 조상명(2001), '자동용접생산 라인에 있어서 6시그마 적용', 한국박용기관학회지, 25권, 2호, pp. 261-272
  11. 차원준, 최연선(2003), '6시그마 프로세스를 이용한 소형 직류 모터의 소음 절감', 한국소음진동공학회논문집, 13권, 7호, pp. 532-538
  12. 최경석, 윤원영(2002), '식스시그마를 응용한 시장분석 사례 연구', 산업공학, 15권, 4호, pp. 409-425
  13. 홍성훈, 반재석(2001), '모니터 소재의 색상 편차 개선을 위한 6시그마 프로젝트', 품질경영학회지, 29권, 3호, pp. 166-176
  14. Arthur G. D.(2003), 'Six Sigma for Small Company', Quality, Vol. 42, pp. 20-21
  15. Bertels, T.(2004), 'Faster Development for Europe Small/Medium Business', Europe Six Sigma & Quality Article Archive, iSix-Sigma
  16. Horel, R. W.(1998), 'Six Sigma and the Future of the Quality Profession', Quality Progress, Vol. 31, No. 6, pp. 35-42
  17. Misczynski, D. J.(1990), 'Motorola's Quality Improvement Strategy', Proceedings of 3rd International Conference on Total Quality Management, pp. 204-229
  18. Smith, W. B.(1991), 'Six Sigma and Benchmarking: Motorola's Quality Improvement Strategy', Proceedings of 4th International Conference on Total Quality Management, pp. 203-229
  19. Tadikamalla(1994), 'The Confusion over Six-Sigma Quality', Quality Progress, pp. 83-85
  20. Wessel, G. and Burcher, P.(2004), 'Six Sigma for Small and Midium-sized enterprise', TQM Magazine, Vol. 16, No.4, pp. 264-272 https://doi.org/10.1108/09544780410541918