모바일 인터넷 특성이 플로우 경험에 미치는 영향에 관한 연구

An Empirical Study on the Flow Experience Affected by Characteristics of Mobile Internet

  • 유상진 (계명대학교 경영정보학과) ;
  • 최은빈 (계명대학교 경영정보학과) ;
  • 김효정 (계명대학교 경영정보학과)
  • 발행 : 2006.04.30

초록

본 연구는 Csikszentmihalyi(1977)에 의해서 소개되고 Hoffman과 Novak(1996)에 의해서 확장된 플로우 개념을 수용하여 모바일 인터넷 서비스의 사용에 있어 Novak, Hoffman과 Yung(1997)이 이론화한 플로우(flow)개념을 도입하여 모바일 인터넷 환경요인들이 플로우 및 플로우 선행요인에 영향을 미치는지를 확인해 보고 기존 인터넷 환경에서와 같이 모바일 인터넷 환경에서도 플로우 이론이 성립되는가를 구조 방정식분석을 통해 검정해 보았다. 본 연구는 서비스 수용모델과 플로우 개념에 관한 문헌연구, 설문조사, 모바일 인터넷 플로우 모델의 제시, 그리고 가설검정으로 구성되며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 플로우 선행요인인 도전감에 영향을 미치는 요인은 인터넷 환경요인 중 매체 특성, 컨텐츠 특성, 모바일 인터넷 매체의 사용 편의와 정보전송 품질, 컨텐츠의 유일성, 적시성, 간결성으로 나타났다. 둘째, 플로우 선행요인인 숙련도에 영향을 미치는 요인은 컨텐츠특성, 요금특성, 사용특성이며 컨텐츠의 유일성, 적시성, 간결성, 그리고 요금청구의 명확성, 요금제선택의 다양성, 즉시 연결성이 숙련도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 플로우 선행변인인 도전감은 플로우에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 소비자들의 모바일 인터넷 사용에 있어 도전적 태도가 플로우 경험에 영향을 미치며 도전감을 증가 시키는 모바일 인터넷 특성을 통해 통찰력 있는 시각을 제시해준다.

Recently, as mobile internet users grow rapidly, mobile internet companies are experiencing a fierce competition to capture new customers. Under this business environment, they try to identify factors that make people use mobile internet in order to satisfy customers by providing better and diversified services. There has been enormous effort to analyze customers' behavior in choose and use mobile internet services. However, there is no one best methodology to identify factors to attract customers yet. Thus, the study applied the flow construct proposed by Csikszentmihalyi(1977) and expanded by Hoffman and Novak(1996) to identify environmental factors of internet which has impact on users' mobile internet usage. To implement the study, the following activities have been done: literature reviews on service acceptance model and flow structure, questionnaire survey, suggestion of the flow model on mobile internet, and hypothesis test. For the study, 242 out of 307 samples collected were statistically analyzed using SPSS 10.0, AMOS 4.0 statistics package. The findings of this study are as follows: First, mobile internet environment factors influencing on challenge of flow antecedent were media characteristics(use of convenience, transmission quality), contents characteristics(uniqueness, timeliness, simplicity). Second, mobile internet environment factors influencing on skill of flow antecedent were contents(uniqueness, timeliness, simplicity), charge(definiteness and diversity of charge), usage(security, instant connectivity). Third, challenge of flow antecedent had a significant effect on flow of mobile internet usage. But it was not statistically significant that skill has an influence on flow. This study discovered the relationship between mobile internet environment factors(media characteristics, contents characteristics, charge characteristics, usage characteristics) and flow experience of mobile internet users which would be a valuable insight for marketing strategies. Results shows that challenge of flow antecedent have a significant impact on flow experience in mobile internet environment. Additional, media characteristics, contents characteristics of mobile internet environment factors is positively correlated with challenge of flow antecedent. In other words, mobile internet companies should provide customers with diverse service and take a challenging attitude to get customers show aggressive attitude in mobile internet usage.

키워드

참고문헌

  1. 강남영, '모바일 인터넷 채택과 이용에 관한 실증적 연구', 석사학위논문, 연세대학교, 서울, 2002
  2. 김계수, AMOS 구조방정식모형분석. 서울: 데이터솔루션, 2001
  3. 김명소, '인터넷 사용시의 Flow 경험과 전자상거래를 통한 구매의도와의 관계모형 개발', 한국심리학회, 제12권, 제1호, 1999, pp. 197-225
  4. 김진우, '국내 모바일 인터넷 비즈니스의 현황과 추세', 경영논총, 제19권, 제1호, 2001, pp. 35-45
  5. 김호영, '모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구', 석사학위논문, 연세대학교, 서울, 2002
  6. 김호영, 김진우, '모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구', 경영정보학 연구, 제12권, 제3호, 2002, pp. 89-114
  7. 남영호, '인터넷쇼핑몰 특성, 플로우 및 지각된 위험이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구', 석사학위 논문, 계명대학교, 대구, 2002
  8. 노형진, 한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석. 서울: 형설출판사, 2001
  9. 문형돈, 이재환, '국내외 무선인터넷 시장 동향', 전자통신동향분석, 제17권, 제3호, 2002, pp. 15-26
  10. 박정서, 김정유, 'Mobile commerce 집중분석(1):특성과 시장전망', e-bizgroup working paper No. 19, 2003. 6. 15. 2001. 인용: http://www.phil.co.kr/pds/workpaper/ebiz_wp_no_19.pdf
  11. 박진현, 구자춘, '무선인터넷서비스시장의 국내, 외 동향과 시사점', 정보통신정책, 제13권, 제3호, 2001, 서울: 정보통신정책연구원
  12. 변상규, 김한주, '국내 무선 인터넷 이용실태 조사 분석', 전자통신동향분석, 제18권, 제2호, 2003, pp. 79-88
  13. 소형기, 손소영, '무선인터넷서비스 고객만족도 분석을 위한 구조방정식모형', IE Interfaces, 제 14권, 제2호, 2001, pp. 182-189
  14. 손상영, 김사혁, '차세대 인터넷 환경에서의 무선 인터넷 발전방향', Telecommunications Review, 제10권, 제6호, 2000, pp. 1132-1140
  15. 신성문, 국내 모바일 인터넷 이용자 특성 분석. KISDI IT Focus (2001-1), 서울: 정보통신정책 연구원, 2001. 1
  16. 염용석, 김형찬, 함창용, 김희수, 이내찬, 이종화 등, 무선통신 및 데이터통신 활성화에 따른 정책방안 연구: 모바일 인터넷 경쟁력 제고를 중심으로 (연구보고 01-51), 서울: 정보통신정책연구원[KISDI], 2001, pp. 1-128
  17. 윤순주, 'Mobile Contents의 특성과 소비자의 재구매 의도 간의 관계에 대한 연구', 석사학위 논문, 한국외국어대학교, 서울, 2002
  18. 윤종두, '모바일 무선인터넷서비스의 이용행태와 추구혜택에 관한 연구', 석사학위논문, 단국대학교, 서울, 2001
  19. 이상헌, '모바일 서비스 이용자의 관계 품질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구', 석사학위논문, 중앙대학교. p. 9. 수정, 2002
  20. 이시훈, '플로우(flow)의 경험집단과 인터넷 광고의 효과에 관한 연구', 광고학연구, 제11 권, 제4호, 2000, pp. 135-164
  21. 이홍재, 김용규, 박진현, 유제국, 무선인터넷 산업분류별 국내 기술/시장조사분석 (용역사업보고 200012-13), 서울: 정보통신정책연구원, 2000
  22. 정보통신부 유무선 통신서비스 가입자현황, 2005. 3. http://www.rnic.go.k/policy/dat_all.jsp
  23. 진재영, '국내 무선인터넷 시장 활성화를 위한 제언', 정보통신정책, 제328집, 2003, pp. 1-2
  24. 채대광, '국내 인터넷서점 이용자들의 플로우 (Flow)경험이 구매의도에 미치는 영향 분석', 석사학위논문, 건국대학교, 서울, 2002
  25. 최상채, 무선인터넷 기술적 구성과 발전방향, 한국전자통신연구원[ETRI], 2003. 8. 2, 2002. 인용: http://www.etri.re.kr
  26. 최은빈, '모바일 인터넷 사용의 플로우 경험이 재사용 의도에 미치는 영향에 관한 연구', 석사학위 논문, 계명대학교, 대구, 2003
  27. 한상린, 박천교, '인터넷 쇼핑몰 수용에 관한 실증적 연구', 대한경영학회지, 제25권,2000, pp. 199-224
  28. 황용석 '웹 이용과정에서 플로우(flow) 형성에 관한 이론적 모델 연구', 박사학위논문, 성균관대학교, 서울, 1998
  29. Bentler, P.M., and D.G. Bonnet, 'Significance Tests and Goodness of Fit in the Analysis of Covariance Structures', Psychological Bulletin, Vol.88, No.3, 1980, pp. 588-606 https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
  30. Davis, F., 'Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology', MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, p. 319 https://doi.org/10.2307/249008
  31. Davis, F.D., R.P. Bagozzi, and P.R. Warshaw, 'User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models', Management Science, Vol.35, No.8, 1989, pp. 982-1003 https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  32. Dodds, W.B. and K.B. Monroe, 'The Effect of Brand and Price Information on Subjective Product Evaluations', In Advances in Consumer Research, Vol.12, 1985, pp. 85-90
  33. Dodds, W.B. and K.B. Monroe, 'Effects of Price, Brand and Price Information on Buyers' Product Evaluation', Journal of Marketing Research, Vol.28, August 1991, pp. 307-319 https://doi.org/10.2307/3172866
  34. Enger, J.F., R.D. Blackwell, and P.W. Miniard, Consumer behavior, (8th ed.), London: Dryden press, 1995
  35. Hair, J.F., R.J. Joseph, R.E. Anderson, L.T. Ronald, and C.B. William, 'Market Orientation and Company Performance: Emprical Evidence from UK companies', British Journal of Management, Vol. 6, No.1, 1995, pp. 1-23 https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.1995.tb00082.x
  36. Hoffman, D. and T.P. Novak, 'Marketing in Hyper Media Computer-mediated Environments:Conceptual Foundations', Journal of Marketing, Vol.60, July 1996, pp. 50-68 https://doi.org/10.2307/1251841
  37. Icek, Ajzen, 'Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human', Decision Processes, Vol. 50, 1991, pp. 179-211
  38. Imielinski, T. and B.R Bandrinath, 'Wireless Communication', Communication of ACM, Vol.37, No.10, 1994, pp. 18-28
  39. Kristorffersen, S. and F. Ljungberg, F. 'Mobile Informatics: Innovation of IT use in mobile settings', IRIS '21 workshop report, SIGCHI Bulletin, Vol.31, No.1, 1999, pp. 29-34
  40. Novak, T.P. and D.L. Hoffman, 'Measuring the Flow Experience among Web Users', Unpublished Working Paper, vanderbilt University, Nashville, 1997
  41. Novak, T.P., D.L. Hoffman, and Y.F. Yung, 'Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach. Marketing Science, Winter, Vol. 19, No.1, 2000, pp. 22-44. from http://elab.vanderbilt.edu/elib/paperdetails.cfm?PaperID= 92&iGlance=2.html https://doi.org/10.1287/mksc.19.1.22.15184
  42. Nunnally, J.C., Psychometric Theory, New York: McGraw-Hill, 1967
  43. Oliver, R.L., 'Measurement and Evaluation of Satisfaction Processes in Retail Settings' , Journal of Retailing, Vol.75, 1981, pp. 25-48
  44. Rogers, E.M., Diffusion of Innovations, 4th Edition, New York: Free Press, 1995
  45. Smith, A.G., 'Testing the Surf: Critera for Evaluation Internet Information Resources', The Public-Access Computer System Review, Vol. 8, No.3, 1997, pp. 1-14
  46. Trevino, L.K. and J. Webster, 'Flow in Computer-mediated Communication', Communication Research, Vol.19, No.5, 1992, pp. 539-573 https://doi.org/10.1177/009365092019005001
  47. Webster, J., L.K. Trevino, and L. Ryan, 'The Dimensionslity and Correlates of Flow in Human Computer Interaction', Computer in Human Behavior, Vol.9. No.4, Winter 1993, pp. 411-426 https://doi.org/10.1016/0747-5632(93)90032-N
  48. Webster, J and J.M. Joseph, 'Microcomputer Playfulness: Development of a Measure With Workplace Implications', MIS Quarterly, Vol. 16, June 1992, pp. 201-226 https://doi.org/10.2307/249576
  49. Woo, K. and H. Fock, 'Customer Satisfaction in the Hong Kong Mobile phone Industry', The Service Industries Journal, Vol.19, No.3, 1999, pp. 162-174 https://doi.org/10.1080/02642069900000035
  50. Kristorffersen, S. and F. Ljungberg, 'Mobile Informatics: Innovation of IT use in mobile settings', IRIS'21 workshop report, SIGCHI Bulletin, Vol.31, No.1, 1999, pp. 29-34