A Case Study on the Customer Loyalty through CRM: -Focused on the Uzbekistan's Mobile Telecommunication Companies-

CRM을 통한 고객충성도에 관한 사례연구

  • Published : 2006.12.31

Abstract

The main objective of this research is an increased understanding of how a supplier can successfully manage its care business in the mobile telecommunications market. In order to carry out this purpose, Uzbekistanis mobile telecommunication market has been studied as a case study in this research. The study tried to identify the forces and the factors present in CRM, and the role of these in enhancing (endangering) business. The objective was to gain a better understanding of how customer could be successfully managed and treated through CRM system. Processes and measures of customer satisfaction and loyalty provide two main aspects of the study. The importance of the concept of care and the actions that define it were found to be critically important for creating loyal customers. The relation between customer's needs, satisfaction, and loyalty, and how these ultimately relate to a providing firm's profitability, were seen to be linked in complex ways. The complexity can be studied in many ways but herein the customer satisfaction-loyalty of each event was first evaluated separately. Customer satisfaction and loyalty were then related to each other in order to compare the separate and combined characteristics.

본 연구의 목적은 모바일 정보통신 시장에 있어서, 이에 관련한 공급자가 어떻게 성공적으로 기업을 관리함으로써 고객 충성도를 증대시킬 것인가에 대한 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 우즈베키스탄의 모바일 정보통신 시장을 사례분석 함으로써 외국의 경우를 고찰하고자 하였다. 본 소고에서는 우선적으로 CRM의 영향력과 제반 요인들이 CRM 시스템을 통하여 고객 이해력에 의한 충성도를 제고시킬 것인가를 분석 검토 하고자 하였다. 고객의 욕구와 고객 만족, 고객 충성도의 관련성들이 어떻게 기업의 수익성과 연계되어 발생하는가는 여러 가지 복잡한 방법들과 관련되어 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 특징은 외국의 사례를 중심으로 고객만족과 고객충성도의 관련 속에서 분리한 경우와 결합한 경우의 특성들로 각각 분석 고찰 한 점이다.

Keywords