Teacher Education Informationization Strategies and Propulsion System in China

중국의 교사교육 정보화 전략 및 추진 체제

  • 박성일 (중국호남사범대학교 교육과학대학 교육공학과) ;
  • 이건인 (원광대학교 사범대학 교육학과) ;
  • 김영태 (원광대학교 대학원 교육학과) ;
  • 김형준 (제주대학교 공과대학 건축학부) ;
  • 조태경 (상명대학교 공과대학 정보통신공학과) ;
  • 박병수 (상명대학교 공과대학 컴퓨터시스템공학과) ;
  • 조정원 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 박정환 (제주대학교 교육대학원 교육학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

Informationization level is a very important factor for evaluating the national power and modernization. Informationization propulsion is also important strategy for economic and social development. National informationization is depend on educational informationization and educational informationization is depend on teacher education informationization(TEI). So China steadily carry out the teacher education informationization. In this study, We are concerned about the significance, necessity, general rule and process of TEI. The propulsion systems of TEI are infrastructure, data developing, knowledge and usage of information technology, systematic study, standard and evaluation of TEI.

정보화 수준은 한 나라의 국력과 현대화 수준을 평가하는 중요한 요소가 되었다. 정보화의 추진은 한 국가의 경제 및 사회 발전의 중요한 전략이 되고 있다. 국가의 정보화는 결국 교육의 정보화로 이어지고 교육의 정보화는 교사교육의 정보화를 먼저 이루어야 한다. 따라서 중국은 이러한 인식으로 교사교육 정보화를 적극적으로 추진하고 있다. 본 연구에서는 중국 교사교육 정보화의 의의와 필요성, 원칙과 절차 등의 내용을 다루었다. 교사교육 정보화의 추진 체제는 대체로 교사교육 정보화의 기반시설, 교사교육 정보화 자원 개발, 정보통신기술 소양교육과 교수과정에서 정보통신기술의 활용, 교사교육 정보화의 체계적 연구, 교사교육 정보화의 제반 제도와 표준의 제정, 교사교육 정보화의 평가 등으로 요약된다.

Keywords