에코의 삼중 분절 개념으로 본 디지털 3D 단편 애니메이션의 미장센 - <버스데이 보이Birthday Boy>를 중심으로 -

mise-en-scen of Digital 3D Short Animation in a Viewpoint of 'Triple Articulation' by U. Eco Focuseed on 3D Digital Animation 'Birthday Boy'

  • 안세웅 (한국재활복지대학 컴퓨터게임개발과)
  • 발행 : 2006.12.28

초록

이 연구에서는 몇 년 사이에 꾸준한 발전을 이루고 있는 국내 디지털 3D 단편 애니메이션에 주목하여 사례 작품을 통한 미장센을 분석해봄으로써 작품창작력의 핵심이 되는 영상미학적 요소와 작품의 성공 모델을 수립하기 위한 참고 지표를 찾아보고자 하였다. 미장센 분석틀로는 에코U. Eco의 영상기호학에서 논의되는 삼중 분절 개념을 적용하였는데, 그 각 요소는 의미체semes, 형상figures, 운동형태들cinemorphes 이다. 사례 작품은 2005년 미국 아카데미상 후보에 올라 그 객관성을 확보한 박세종 감독의 <버스데이 보이Birthday Boy>를 중심으로 하였다.

The purpose of this study was to investigate factors of film aesthetics, a core of creative power for works, and reference indicators to establish the successful model for works by analyzing Mise-en-scene through case works focused on domestic digital 3D short snimation that has developed consistently in recent years. As to the frame of analysis for Mise-en-scene, this study applied to the concept of triple articulation under discussion in U. Eco's film semiotics, but each factor is semes, figures, and cinemorphes. The case works were focused on by a film director Park Se Jong who was nominated for the Academy Award in 2005, and secured its objectivity.

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