An Analysis on the Curriculum of Interior Design Education by the Reform of the Educational System

전문대학의 학제변화에 따른 실내디자인 교육과정 분석

  • Published : 2006.12.31

Abstract

In interior design and architecture area, educational system has changed since 2001 from two-year program to three-year. At present related courses are established in about 68 colleges. The purpose of this study is to ascertain the advantages of the three-year over the two-year design program, analyzing the changes in curriculum. In the study, curricula from the selected 16 colleges were collected and analyzed using the following research method. The courses were classified into 10 sectors - based on previous studies. The results are as follows. In the three-year program, the available number of courses generally increased. Of the ten sectors, there was marked growth in the 'design' and 'technique or technology' sectors after the program change. In addition, the 'primary', 'theory' and 'digital design' sectors were reinforced to represent the latest changes in the design process and presentation method.

Keywords

References

  1. 실내디자인 교과개요 총람, 한국실내디자인학회, 2001. 7
  2. 신경주, 한국 실내디자인 분야의 교육현황 분석, 한국실내디자인학회논문집 38호, 2003. 6
  3. 한영호.김태환, 실내디자인 교육의 특성화 방안에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 36호, 2003. 2
  4. 박혜숙 외, 실내디자인 교육의 특성화 방안을 위한 교육과정 분석, 한국실내디자인학회논문집 35호, 2002.12
  5. 신정진, 전문대학 실내건축과 교과과정 개편에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 7호, 1996. 4
  6. 조현미, 실내건축교육의 미래적 방향제시를 위한 건축교육 동향에 관한 분석, 한국실내디자인학회논문집 10호, 1997. 3
  7. 이용의.배강희, 전문대학 실내건축교육과정중 시공실습 과목의 주요소 설정에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 21호, 1999.12
  8. 전문대학 교육과정 모형개발과 운영방안, 한국직업능력개발원, 2001.8
  9. 주문식교육 프로그램 교육과정 연구 - 실내건축과를 중심으로, 한국실내디자인학회, 2001.12
  10. 전문대학 정체성 연구, 한국전문대학교육협의회, 2003. 9
  11. 전문대학 3년제 학과운영에 대한 (평가)분석 및 활성화 방안에 관한 연구 - 전문대학 이공계 3년제 학과를 중심으로, 한국전문대학교육협의회, 2005. 8