Family Stresses, Coping Strategy and Family Strengths in Dual-Income Teachers

맞벌이교사들이 가족스트레스, 대처전략 및 가족건강성

  • Choi, Jeong-Hye (Dept. of Home Economics Education, the principal researcher of Education Research, Gyeongsang National University)
  • 최정혜 (경상대학교 가정교육과)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the family stresses and its managing strategy to cope with the stresses, and family strengths in dual-income teachers. The subjects of this study were 289 dual-income teachers in the Gyeongnam Area, Korea. The major findings obtained from this study are summarized as follows: 1) The degree of family stresses in dual-income teachers was 2.90 on a scale of 0-5.0. The most stressful aspect for the dual-income teachers came from the role of housework. 2) The degree of coping strategy in dual-income teachers was 3.48, on a scale of 0-5.0. Among the strategies, the 'cognitive restructuring' shows the first. 3) The degree of family strengths of dual-income teachers was 3.88 on a scale 0-5.0. The significant variables were economic level, self-esteem, job satisfaction, and marital satisfaction in dual-income teachers. 4) The most effective variable of family strengths in dual-income teachers was coping strategy.

이 연구는 맞벌이교사들의 가족스트레스와 대처전략, 그리고 가족건강성을 규명하고자 하였다. 이 연구의 조사대상은 경남지역의 맞벌이교사 289명이며, 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 맞벌이교사들의 가족스트레스 정도는 5점 만점에 평균 2.90으로 나타났다. 맞벌이교사의 가족스트레스를 하위영역별로 보았을 때 '가사관련 스트레스'가 가장 높고 '부모역할 스트레스'는 근소한 차이로 두 번째로 나타났다. 2. 맞벌이교사들의 가족스트레스에 대한 대처전략 사용정도는 5점 만점에 평균 3.48점으로 나타났다. 대처전략을 하위영역별로 보았을 때 '인지 재구조화' 전략을 가장 많이 사용하고 있는 것으로 나타났다. 3. 맞벌이교사들의 가족건강성은 5점 만점에 3.88점으로 가족건강성이 높게 나타났다. 그리고 맞벌이 교사들의 가족건강성에 유의한 관련변인은 가정의 월수입정도, 자아존중감, 직업만족도, 결혼만족도 등으로 나타났다. 4. 맞벌이교사의 가족건강성에 가장 영향을 미치는 변인은 가족스트레스 대처전략으로 이 변인 단독의 설명력이 약40%로서 매우 영향력 있는 변인으로 나타났다. 결론적으로 맞벌이교사들의 가족스트레스는 조금 있는 편이며, 가족스트레스 대처전략을 적극적으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 맞벌이교사들의 가족건강성은 높게 나타나 맞벌이교사들이 직장과 가정생활을 잘 양립하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서 맞벌이교사들의 가족건강성을 좌우하는 가장 큰 요인으로는 가족스트레스 대처 전략이 밝혀져 앞으로 가족스트레스 대처전략을 육성할 수 있는 방안을 모색해야 하겠다.

Keywords