A Study on the Nudism Style Expressed in Modern Fashion

현대패션에 나타난 누디즘 스타일에 관한 연구

  • 박태용 (세종대학교 패션디자인 학과)
  • Published : 2006.12.29

Abstract

The purposes of this study are to establish a theoretical concept of nudism from sociocultural context, to examine its formative characteristics, to analyze the cultural meaning of nudism style showing in the 2000's fashion world, and to analyze and examine its aesthetic qualities. The way of a study was based on analysis and review on philosophy, aesthetics, sociology, popular culture and various documents at home and abroad and previous study and research materials about art and clothes for theoretical study. Also, we carried out a case study by analyzing photo data from fashion books, magazines and internet websites, considering the body and dress as visual objects. The summary and conclusions of this study are as follows: 1. Nudism of the sociocultural context was divided into change of understanding of the body and liberation of the body; naturalism; resistant culture; psychoanalysis context. 2. The formative characteristics of nudism style in fashion are classified in Exposure, Transparency and Body Conscious. 3. The cultural meaning of nudism style expressed in the 2000's fashion are sexual opening, surfeit of mass media, pursuit of naturalism, lookism, and individualism. 4. Nudism style expressed in 2000's fashion is drawn as three aesthetic qualities: Eroticism, Primitivism and Futurism. First, Eroticism of nudism style fashion which seeks for sexual stimulus is classified in Sensualism, Provocation and Innocence. Second, Primitivism of nudism style fashion which tends towards naturalism objecting to mechanic and digital civilization and hoping for return to the origin is classified in Primitivism, Naturalism and Sensualism as per aesthetics qualities. Futurism which is the nudism style presenting futuristic expression through using a new material is analyzed as High Technology, Cyber Sexism and functional Future.

Keywords

References

  1. 김민자 (2004). 복식미 엿보기-복식미학강의 2. 서울: 교문사, p. 80
  2. Michael Cartor (2003). J.C. Flugel and Nude Future. Fashion Theory. 7(1)
  3. 김경화.김경애 (2003). 현대 패션에 나타난 상반신 노출의상에 관한 연구-배꼽티와 오프솔더를 중심으로-. 한국디자인문화학회지, 9(4)
  4. 김지연.이경희 (2001). 현대패션에 나타난 인체노출의 감성연구. 한국의류학회지, 25(5)
  5. 조은영.홍병숙 (1995). 여성의 신체노출의상에 대한 인지적 평가. 한국의류학회지, 19(5)
  6. 임성민 . 박민여 (2004). 패션의 노출과 은폐에 관한 고찰-Freud의 정신분석학을 중심으로-, 한국의류학회지, 28(11)
  7. 조경희 (2001). Body-Conscious Look에 나타난 미적특성고찰. 성신여자대학교 박사학위논문
  8. 한국브리태니커온라인, 자료검색일 2004. 8.20, 자료출처 http://preview.britannica.co.kr
  9. Ruth Barcan (2004). Nudity: A Cultural Anatomy, Berg, p. 167
  10. Ruth Barcan (2004). Nudity: A Cultural Anatomy, Berg, p. 169
  11. 오생근 (1997). 데카르트, 들뢰즈, 푸코의 '육체'. 사회비평, 17호, p. 98
  12. Featherstone, M. (1991). The Body in Consumer Culture, in Mike Featherstone, Mike Hepworth, Bryan S. Turner(eds). The Body : Social Process and Cultural Theory. London: Sage Publications, pp. 170-176
  13. 김성호 역 (1993). 소비문화 속의 육체. 문화과학, 제4호, pp. 35-63
  14. Foucault, M. (1975). 오생근(역). 감시와 처벌. 나남출판, 2003
  15. Baudrillard, J. (1970). 이상률 옮김(2002). 소비의 사회. 문예출판사, pp. 189-194
  16. Rudofsky, B. (1974). The Unfashionable Human Body. New York: Anchor Books, pp. 93-94
  17. 최현숙 (2000). 패션에 표현된 전통적.폐미니즘.포스트모던 페미니즘 여성성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 11 재인용
  18. Kaufmann, J. C. 저. 김정은 역 (1996). 토플리스 사회학-여자의 육체 남자의 시선. 한국경제신문사, p. 114
  19. Peter N. Skrine & Lilian R. Furst (1986). 천승걸역. 자연주의(Naturalism), 서울대학교출판부, p. 1
  20. Jane & Michael Stern (1990). Sixties People. New York: Alfred A. Knof, p. 165
  21. Humm, M. 저 (1995). 심정순, 염경숙 역. 폐미니즘이론 사전. 삼신각, p. 316
  22. 정현숙 (1997). 포스트모던 패션에 표현된 페미니즘 연구. 복식, 제35호, p. 231
  23. Steele, V. (1985). Fashion & Eroticism, New York: Oxford University Press, p. 25
  24. 권수현, 이정희, 이준원, 이재경 (1996). '외모 가꾸기'에 대한 여성학적 분석. 이화여자대학교 연구논집, 제30권
  25. Freud, S. (1905). Jokes and Their Realation to the unconscious VIII, p. 88 cited by Steele, V. (1985). Fashion and Eroticism. Oxford: Oxford University Press, p. 27
  26. Lighter, J. E.(ed) (1994). Historical dictionary of american slang. vol.1. New York: Random House, pp. 766-777
  27. Laubner, E. (1996). Fashions of the Roaring 20's Schiffer Book. p. 18
  28. 박태용. 임영자 (2004). 2000년대 이후 패션에 나타난 미니스커트 스타일의 조형적 특성에 관한 연구. 복식 54(6), p. 34
  29. 이소영 (1998). The Pursuit of Individual Freedom in Rudi Gernreich's Fashion Designs, 복식, 제38호, p. 128
  30. Laura Bamford (1998). Decades of Beauty- The Cahnging Image of Women 1890s 1990s, New York : Kate Mulvey & Melissa Richards, p. 155
  31. 조경희 (2003). 스트레치 소재에 의한 현대패션의 미. 서울: 경춘사, pp. 163-166
  32. 조경희 (2003). 스트레치 소재에 의한 현대패션의 미. 서울: 경춘사, pp. 52-54
  33. Adler, F.M. (1980). Sports Fashion. New Work: Avon Books, p. 135
  34. 조경희 (2003). 스트레치 소재에 의한 현대패션의 미. 서울: 경춘사, pp. 164
  35. 박명희.정연자 (2000). 복식에 표현된 투명성 이미지. 복식, 40(2), p. 121
  36. Libby G. Nass and R. Fisher (1984). Sexual Choiches, California: Wadworth Health Science, Montery, p. 15
  37. VOGUE Korea, 2003. 2월호 p. 152
  38. Barcan, R. (2004). Nudity-A Cultural Anatomy. New York: Berg, p. 88
  39. 하지수.김민자 (1993). 현대복식에 나타난 원시주의 양식 -원시주의 미술의 조형성과 비교를 중심으로. 복식, 21, p. 203
  40. Martin, R. & Koda, H. (1989). The Historical Mode, New York: Rizzoli, p. 7
  41. Richard Martin (1997). Versace. New York: Universe Publishing, p. 15
  42. Khornak, C. (1982). Fashion 2001. New York: A Studio Book: The Viking Press, p. 8