A Comparative Study on the 20th Century French Fashion and Italian Fashion

20세기 프랑스 패션과 이탈리아 패션의 비교 연구

  • Jung, Yu-Kyung (Dept. of Clothing Science, Seoul Women's University) ;
  • Chun, Hei-Jung (Dept. of Clothing Science, Seoul Women's University)
  • 정유경 (서울여자대학교 의류학과) ;
  • 전혜정 (서울여자대학교 의류학과)
  • Published : 2006.12.29

Abstract

In this study, to study the aesthetic properties of the Italy fashion, the internal fashion contents are defined according to the cultural characteristics of Italy and based on the definition, the external features are investigated. The cultural characteristic was analyzed based on the reference literatures on the Italy culture. The aesthetical properties of the contemporary Italy fashion can be analyzed as follows: ${\cdot}$ Functionalism is a feature showing the Italian cultural environment where the genuine humanism is retained. It enables the practical designs by applying details and materials that wouldn't put a limit to the movement of the human body. ${\cdot}$ Naturalism focuses on the natural beauty of the human body without any artificial forms or exaggerated ornaments. Natural texture or materials are used to express the human body itself, or to emphasize the natural aesthetic effects flowing with the human body. ${\cdot}$ Localism is the expression of folk spirit affected by the natural environment. It expresses local atmosphere by unique craftsmanship in material, pattern, color and details. Based on this result, the aesthetic properties of the contemporary France fashion, examined through ${\Iceil}$A Cultural Approach to the Aesthetic Characteristic of the 20th Century French Fashion${\rfloor}$ and those of the contemporary Italy fashion are compared.

Keywords

References

  1. 정유경.전혜정 (2006). 문화적 접근방법에 의한 20세기 프랑스 패션의 미적특성연구. 복식, 56, pp. 81-96
  2. Huntington, Samuel P. & Harrison. Lawrence E. 저, 이종인 역 (2001). 문화가 중요하다. 서울: 김영사, p. 33
  3. 안기철 (1986). 이태리 경제와 기업 진출 환경. 서울: 산업 연구원. 1986. p. 147
  4. Christopher Duggan 저, 김정하 역(2001). 미완의 통일 이탈리아사. 서울: 개마고원, p. 29
  5. 김시홍 (1995). 이탈리아 사회 연구 입문. 서울: 명지출판사, p. 228
  6. 윤종태 . 허유희 (2001). 이탈리아, 이탈리아인. 부산: 부산외국어대학교 출판부, p. 119
  7. 윤종태 . 허유희 (2001). 이탈리아, 이탈리아인. 부산: 부산외국어대학교 출판부, p. 275
  8. 김희정 (1995). 이탈리아 패션 산업의 특성에 관한 연구. 홍익대학교 석사학위논문, pp. 9-10
  9. 백권호 (2000). 이탈리아 패션 산업 경쟁력 요소 분석에 관한 연구. 유럽 연구, 11, p. 188
  10. 김희정. (1995). 이탈리아 패션 산업의 특성에 관한 연구. 홍익대학교 석사학위논문, p. 40
  11. Christopher Duggan 저. 김정하 역. (2001). 미완의 통일 이탈리아사. 서울: 개마고원, pp. 7-13
  12. 김시홍. (1995). 이탈리아 사회 연구 입문. 서울: 명지출판사, p. 47
  13. A. Chastel (1999). Renaissance Italienne 1460-1500. Paris: Ed. Gallimard, p. 24
  14. W. Tatarkiewiz (1970). History of Aesthetic, Vol.III. Warszawa: PWN-Polish Scientific Publishers, P. 35
  15. 임영방 (2003). 이탈리아 르네상스의 인문주의와 미술. 서울: 문학과 지성사, p. 15
  16. 임영방 (2003). 이탈리아 르네상스의 인문주의와 미술. 서울: 문학과 지성사, pp. 77-79
  17. Charles G. Nauert 저, 진원숙 역 (2003). 휴머니즘과 르네상스 유럽 문화 서울: 혜안, pp. 218-219
  18. Michel Pierre 저, 김이정 역. (1995). op. cit., p. 126
  19. 임영방. (2003). 이탈리아 르네상스의 인문주의와 미술. 서울: 문학과 지성사, pp 52-53
  20. 전미연 (1992). 인간성' 개념을 중심으로 본 이탈리아 르네상스 휴머니즘과 회화. 홍익대학교 석사학위논문, p. 1
  21. Paul Oskar Kristeller (1980). Renaissance Thought and the arts. Princeton: Princeton University Press. p.52
  22. 신구현 外 (1990). 르네상스 휴머니즘의 현대적 의의. 경산: 영남대학교 출판부, p. 66
  23. 신구현 外 (1990). 르네상스 휴머니즘의 현대적 의의. 경산: 영남대학교 출판부, p. 122
  24. 신구현 外 (1990). 르네상스 휴머니즘의 현대적 의의. 경산: 영남대학교 출판부, p. 49
  25. Giovanni Pico della Mirandola (1996). Oration on the Dignity of Man. in E. Cassirer et al.(eds. & trans.), pp. 223-225
  26. 임영방. (2003). 이탈리아 르네상스의 인문주의와 미술. 서울: 문학과 지성사, p. 32
  27. Charles G. Nauert 저, 진원숙 역. (2003). 휴머니즘과 르네상스 유럽 문화 서울: 혜안, p. 231
  28. 윤종태 . 허유희. (2001). 이탈리아, 이탈리아인. 부산: 부산외국어대학교 출판부, p. 23
  29. 윤종태 . 허유희. (2001). 이탈리아, 이탈리아인. 부산: 부산외국어대학교 출판부, p 20
  30. 하지수 (2002). 1990년대 절충적 기능주의 패션의 미적 가치. 복식. 52(5), p. 157
  31. 주간 조선. 1659호
  32. Gius Ferrei . Samuele Mazza (1998). Gianfranco Ferre. Italy: Gingko Press
  33. 조경희 (1999). 현대 패션 디자인에 나타난 스트레치 미 연구. 복식, 46, pp. 67-78
  34. 이주연 (1992). 라파엘로 전파에 표현된 복식에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문, p. 92
  35. 김지현 (1995). 현대 패션에 나타난 자연주의와 원시주의 경향에 관한 비교 연구. 건국대학교 석사학위논문, p. 5
  36. 조규화 (1989). 복식 미학. 서울: 수학사, p. 35
  37. 이현숙 (1989). 복식미학. 서울: 경춘사, p. 100
  38. 김지현. (1995). 현대 패션에 나타난 자연주의와 원시주의 경향에 관한 비교 연구. 건국대학교 석사학위논문, p. 6
  39. 이순홍 (1996). 르네상스 시대의 복식 유형과 그 발생 배경에 관한 연구. 복식, 30. p. 277
  40. 주간 조선. 1659호
  41. 조규화 (1989). 복식 미학. 서울: 수학사, pp. 63-66
  42. 조규화 (1989). 복식 미학. 서울: 수학사, pp. 65-66
  43. 월간 멋 10월 (1991). 이탈리아 패션 산업의 비밀. 동아일보사, p. 307
  44. ELLE 3월 (1994) 고대 그리스 로마의 전통미를 현대화시키는 신고전주의자, 지아니 베르사체. p. 205
  45. 곽보윤 (1998). 지아니 베르사체 패션 디자인의 조형성에 관한 연구. 홍익대학교 석사학위논문, pp. 15-16
  46. 이춘희 (1998). 현대 복식에 반영된 동양적 이미지의 기호학적 분석. 중앙대학교 박사학위논문, p. 46