Distribution of Current Structures between Sori Island and Yokji Island in the South Sea of Korea

한국 남해 소리도와 욕지도 사이 해역의 유동 분포

  • Hwang, Suk-Bum (Interdisciplinary Program of Ocean Industrial Engineering, Pukyong National University) ;
  • Choo, Hyo-Sang (Faculty of Marine Technology, College of Fisheries and Ocean Science, Chonnam National University) ;
  • Kim, Dae-Hyun (Korea Inter-university Institute of Ocean Science, Pukyong National University) ;
  • Kim, Dong-Sun (Research Center for Ocean Industrial and Development(RCOID), Pukyong National University)
  • 황석범 (부경대학교 해양산업공학(협)) ;
  • 추효상 (전남대학교 해양기술학부) ;
  • 김대현 (부경대학 해양과학공동연구소) ;
  • 김동선 (부경대학교 해양산업개발연구소)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In order to find the current structure between Sori Island and Yokji Island in the South Sea of Korea, water movements were measured in May, June, October and November of 2004 using ADCP(acoustic doppler current profiler). In the southwestern part of Yokji Island, northeastward flow in whole of depth was dominant by mean current The boundary layer between the upper layer and lower layer was formed between 15m and 20m and each layer different flow. The upper and lower layers have a different direction and speed of currents. In the calculated volume transport, the northeastward transport was greater than southwestward.

소리도와 욕지도 사이 해역의 유동 분포를 파악하기 위하여 2004년 5월, 6월, 10월 및 11월에 ADCP를 이용하여 정선관측 및 정점관측을 실시하였다. 25시간 정선관측에 따른 평균류의 연직분포는 욕지도 남서해역에서 북동류의 흐름이 우세하게 나타났다. 또한 25시간 정점관측 결과를 보면 상층과 하층의 경계수심이 $15\sim20m$에 존재함을 알 수 있었고, 상 하층으로의 유동분포가 다르고 상층과 하층의 변화폭이 작게 나타났다. 동서 성분 및 남북 성분에 대판 해수 수송량의 계산결과는 남서방향으로의 수송량보다 북동방향으로의 수송량이 더 크게 나타났다.

Keywords