한국수학사학회지 (Journal for History of Mathematics)
- 제19권4호
- /
- Pages.13-30
- /
- 2006
- /
- 1226-931X(pISSN)
동양 수학에서의 구결 및 그 교수학적 함의
Mathematical Rhymes in Oriental Mathematics and Their Didactical Implications
- 장혜원 (진주교육대학교 수학교육과)
- Chang, Hye-Won (Dept. of Math. Education, Chinju National University of Education)
- 발행 : 2006.11.30
초록
중국, 한국, 인도, 아라비아 등 동양 수학에서는 수학 내용을 구결, 즉 내용을 입으로 전하기 위해 싯구의 형식을 빌려 표현한 경우가 종종 있다. 본 연구에서는 우선 동양 수학책에서 발견되는 구체적인 구결 및 그것이 담고 있는 수학적 지식에 대해 고찰한다. 그리고 구결의 형식을 빌려 수학 지식을 제시한 이유에 대해 추론함으로써 수학 활동에서 구결의 역할에 대해 생각해보고, 나아가 수학교육적 관점에서 절차나 알고리즘 지도와 관련하여 구결을 활용하는 방법에 대해 제안한다.
The purpose of this study is to investigate the meaning and roles of rhymes in oriental mathematics. To do this, we consider the rhymes in traditional chinese, korean, indian, arabian mathematical books and the mathematical knowledge which they implicate. And we discuss the reasons for which they were often used and the roles which they played. In addition, we suggest how to use them in teaching mathematics.
키워드