Digital Epistemology and New Design Thinking of Interface

디지털 인식론과 새로운 인터페이스 디자인 사고

  • 오창섭 (건국대학교 예술문화대학 디자인학부)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

This thesis, in terms of epistemology, aims to show the new possibility of digital interface. First, the thesis surveys the history of digital interface, and clarifies that current interface is the product of accidental gauge. The fact that it is not the inevitable result hints the infinite area of new digital interface. The current limited interface comes from the limited understanding of digital technologies and digital media. For example, it can be referred to metaphoric comprehension, 'black box.' This thesis tries to get over such comprehension, considering digital as a kind of light. New epistemology in which digital is regarded as light and medium extends to the ethics that interface design should become a creative activity, accepting the difference and making a new design.

본 논문은 인식론적인 측면에서 디지털 인터페이스의 새로운 가능성을 확인하는데 그 목적이 있다. 우선 디지털 인터페이스의 역사를 개관함으로써 현재의 인터페이스가 우연적 계기들의 산물임을 밝히고 있다. 그것이 필연적인 결과가 아니라는 사실은 새로운 디지털 인터페이스가 무한히 존재할 수 있음을 암묵적으로 증언한다. 현실의 제한된 인터페이스는 디지털 기술과 디지털 미디어에 대한 제한적 이해로부터 파생하였다. '블랙박스'라는 은유를 통한 이해가 바로 그것이다. 본 논문은 디지털을 일종의 빛으로 보는 사유를 통해 이러한 이해를 극복하고 있다. 빛으로서의 디지털과 디지털 미디어라는 새로운 인식론은 인터페이스 디자인 활동이 차이를 긍정하고 생성하는 창조적 활동으로 나아가야 한다는 윤리학으로 발전한다.

Keywords