A study on the activating factors of street spaces - Focused on the analysis of the component factors of streets in Korea and Japan -

가로공간의 활성화 인자에 관한 연구 - 한국과 일본의 가로구성인자분석을 중심으로 -

  • 이재원 (울산대학교 디자인대학)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

Based on the results from the already published 'A study on factors that make busy of street space' and 'A study on street the image evaluation of streetscape', this study is an attempt to explore factors, other than the structural factors, that compose the street space and affect the image of street to be more lively. First of all, this study was mainly concentrated on the structure of street space that fits the theory of the previous two theses, stating that the structural ratio ($D/H=0.5{\sim}2$) gives the street an interesting image. The next study subject was the street space that exhibits the amenity and busy of image according to the space structure ratio. I defined that exhibiting amenity and busy means the activation of the street space, and I attempted to extract the activation factors from the component elements. The street space that shows amenity and busy image after the activation was named as 'lively street space' in this study. Furthermore, I selected 20 street spaces, after classifying the whole, according to nations and local characteristics as the previous theses had done and looked for the 'lively street space', whose structural ratio was not in the range of $D/H=0.5{\sim}2$ and the factors that contributed to the Image. As the result, I founded that in case of the business areas with the ratio of $D/H=0.5{\sim}2$, street activation factors were hydroponic facilities, sidewalks, and wayside buildings and In case of the commercial areas, the factors were sidewalk, wayside buildings, hydroponic facilities, and illumination facilities. Especially, 5 commercial areas in Korea and 1 business areas in Japan did not have the structural ratio of $D/H=0.5{\sim}2$, but still exhibited lively image as streets. This was because aside from the structural element, other street activation factors such as facilities also had major contribution in these streets. In other words, in commercial areas in Korea have wayside buildings, sidewalks, and hydroponic facilities as activating factors, whereas in street spaces in business areas in Japan, hydroponic facilities, wayside buildings, and sidewalk factors are influential to the activation of street spaces.

본 연구는 이미 발표된 '가로공간의 번화함을 만드는 요소에 관한 연구'와 '가로경관의 이미지 평가에 관한 연구'에서 도출된 결과를 토대로 지속되는 연구로서 가로공간을 구성하는 구조적인자 이외에 어떤 인자가 가로공간의 이미지를 활기차게 조성하는 인자로 영향력 이 있는지를 알아보기 위한 연구이다. 우선, 선행연구 2편에서 연구대상으로 사용되어진 가로 중에서 가로공간의 구조비율($D/H=0.5{\sim}2$)에 의해 흥미로운 이미지를 갖는 가로가 된다는 이론에 합당한 구조를 가진 가로를 중점적인 연구 대상으로 하였다. 그 다음으로 가로구조비율에 의해 쾌적함이나 번화함의 이미지가 있다고 인지되어진 가로를 연구대상으로 하였다. 가로가 쾌적함이나 번화함이 있다고 느끼는 것은 그 가로가 활성화되었다는 의미로 한정하고 가로활성화인자를 가로구성요소에서 추출하고자 하였다. 그리고 가로가 활성화되어서 쾌적한 이미지 또는 번화한 이미지를 느낄 수 있는 가로를 본 연구에서는 '활기찬 가로'라고 명명하였다. 또, 조사지 역도 선행연구와 동등하게 국가별 지역특성별로 구분하여 20개의 가로를 선정하였고 그 중에서 $D/H=0.5{\sim}2$를 벗어난 가로가 활기찬 가로로 느껴질 경우에는 어떤 인자에 의한 영향인지도 알아보고자 하였다. 그 결과, D/H=0.5-2인 업무지역가로인 경우 가로공간 활성화인자로는 수경시설, 보도, 연도건물인자 순으로 많은 영향을 준다는 것을 알 수 있었으며, 상업지역의 가로의 활성화인자로는 보도, 연도건물, 수경시설 및 조명시설인자순인 것을 알 수 있었다. 특히 $D/H=0.5{\sim}2$를 벗어난 가로구조를 가진 한국의 상업지역가로 5개와 일본의 업무지역가로 1개는 흥미로운 이미지를 갖는 구조를 벗어나면서도 활기찬 가로의 이미지를 갖게 되는 것은 가로공간의 구조적요소 이외에 가로공간 활성화인자에 의해 많은 영향을 받고 있다는 것을 알 수 있었다. 즉, 이런 구조를 가진 한국의 상업지역의 가로인 경우 연도건물, 보도, 수경시설 등의 인자 순으로, 일본의 업무지역의 가로인 경우 수경시설, 연도건물, 보도인자 순으로 가로활성화에 영향을 주고 있다는 것을 알 수 있었다.

Keywords