Comparative Study on the Expertise, Convenience, and Interaction of Medical Treatment Systems Applied by Geriatric Hospital

요양병원 진료시스템에 따른 진료전문성, 편의성, 상호작용성의 역할 비교연구

  • Published : 2006.07.31

Abstract

Medical treatment for the aged has become an increasingly important concern as the aged population continues to grow. However, little research has been done on the issue. This study examines the roles of the expertise, convenience, and interaction of medical treatment systems applied by geriatric hospital. Medical treatment systems include oriental medicine, western medicine and integrated(oriental and western) medicine practices. The empirical results of the study are as follows. First, the relative impacts of the expertise, convenience and interaction on customer satisfaction are different depending upon the medical treatment systems. Second, convenience and interaction are shown to be more important factors in western medicine, while interaction is the case in oriental medicine. As for the integrated medicine practices, expertise is considered more important. Thus, it is necessary for the western medicine to make more efforts on interaction and convenience, while it is critical to enhance medical personnels' service quality in the oriental medicine. In the integrated medical treatment, actual and effective cooperation should be achieved to secure expertise. Third, the data demonstrate that customer satisfaction has a positive influence on relationship quality which, in turn, impacts on repurchase intention. Finally, relationship quality has a negative influence on intention to switch in the western medicine, whereas the impact of relationship quality is not significant in the oriental and integrated medicine practices.

노령인구의 증가에 따라 노인의료의 중요성이 점차 증가하고 있으나 그에 관한 관심과 연구는 일천하다. 본 연구는 노인요양병원을 중심으로 양방, 한방, 양 한방 협진 진료시스템에 따라 진료의 전문성, 편의성, 상호작용성 요인의 역할에 대하여 처음으로 탐색적 연구를 시행하여 다음과 같은 결과를 확인하였다. 첫째, 요양병원에서 양방, 한방, 양 한방 협진의 진료시스템에 따라 전문성이나 편의성, 상호작용성은 고객만족에 서로 다른 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 둘째, 양방진료에서는 편의성과 상호작용성이, 한방에서는 상호작용성이, 양 한방 협진에서는 전문성이 중요한 것으로 나타났다. 따라서 양방진료에서는 진료편의성과 상호작용성의 확대에 보다 많은 노력이 필요하며, 한방진료에서는 상호작용성에 따른 인적서비스의 증대가, 그리고 양 한방 협진에서는 전문성 확대를 위한 실질적인 협진이 이루어질 수 있어야 한다. 셋째, 모든 진료시스템에서 고객만족은 관계의 질에, 관계의 질은 재구매 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로 관계의 질은 전환의도에 양방에서는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 한방과 양 한방 협진에서는 미치지 않는 것으로 확인되었다. 이는 양방과는 달리 한방과 양 한방진료에서는 선택범위가 넓지 않아 전환기회가 낮은 것이 원인으로 보이며, 장기적 관점에서 관계의 질 향상이 필요한 것으로 확인되었다.

Keywords