Digital Divide and Digital Literacy on the Perspective of Audience Welfare

디지털 격차와 디지털 리터러시: 수용자 복지 정책적 함의

  • 안정임 (서울여자대학교 언론영상학부)
  • Published : 2006.11.14

Abstract

This study examines the digital divide, one of the main issues in digital media environment, in relation with the digital literacy on the perspective of audience welfare. The study explores the current state of audience welfare policy with regard to the issue of digital divide which can be seen as the dark side of this flourishing digital technology society. The barriers and enablers of the digital divide are discussed with the question of how these factors are related with the digital literacy competence of audience. It has been criticized that both the research efforts and the policy implementations on the digital divide had been set within the limitation of physical access to the digital equipment and technology. Recent studies suggested that the digital divide should be viewed in dynamic interaction of a variety of factors such as psychological dispositions, inner attitudes toward digital media, competence and ability of audiences as well as socio-economic status of individuals. Despite the recent inclusive discussion, however, the role of digital literacy in the digital divide remains unexplored. It should be noted that the question of access is not just to do with equipment, but with skills and knowledge that are required to use equipment. This notion suggests an important implication for the digital divide policy establishment. This study proposes a two-stage solution for reducing the digital divide, in which the first stage focuses on physical access and technology education and the second stage on the digital literacy education.

이 연구는 디지털 미디어 시대의 주요 이슈인 디지털 격차(digital divide)를 수용자 복지정책의 관점에서 디지털 리터러시 문제와 함께 고찰하였다. 매체 폭발, 수용자 선택권 무한 확대로 특징지어지는 디지털 미디어 환경에서의 과연 수용자 복지가 제대로 이루어지고 있는가라는 문제제기를 기반으로, 수용자 복지의 대척점이라 할 수 있는 디지털 격차에 대한 논의들을 검토하고, 이것이 수용자의 미디어 활용 능력, 즉 디지털 리터러시와 어떠한 관련성을 갖는지에 대해 살펴봄으로써, 향후 디지털 격차 연구의 방향성 및 수용자 복지의 정책적 방향성을 점검해 보는 것이 이 연구의 목적이다. 지금까지 우리나라를 비롯한 각국의 디지털 격차 해소정책은 물리적 접근 확대와 기초 기술 교육에 머물러 있다는 비판을 받고 있다. 디지털 격차는 사회구조적 제반 요인과 개인의 심리적 속성, 디지털 미디어 평가태도 및 활용능력 요인들이 복합적으로 관련된 중층개념으로 분석되어야 한다. 특히 활용능력인 디지털 리터러시 개념은 디지털 격차의 학술적 연구 및 정책에서 제대로 주목받지 못했다. 이 연구에서는 2단계 과정의 디지털 격차 해소 방안을 제시한다. 1단계에서는 기기보급과 기초기술 교육을, 2단계에서는 정보 추구와 삶의 질 향상을 연계시킬 수 있는 능력 교육으로서의 리터러시 교육의 도입을 제안하였다.

Keywords