Korean journal of communication and information (한국언론정보학보)
- Volume 33
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- Pages.169-191
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- 2006
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- 1598-3757(pISSN)
Study on the Improvement of Korean Broadcasting Advertising System
방송광고 판매제도 개선방안 연구: 경쟁도입의 효과분석과 보완장치 모색을 중심으로
- Shin, Tae-Sub (Dept. of Advertising and PR, Dongeui University)
- 신태섭 (동의대 광고홍보학과)
- Published : 2006.02.28
Abstract
Changing our monopoly broadcasting advertising system into free competition system may give rise to serious troubles that intensify commercialism of broadcasting and reduce diversity of public opinion. In the boundaries of public interest out of danger, korean broadcasting system should adopt a system that partially adopts the principle of free market. Broadcasting advertising sale system affect the whole broadcasting system because it functions as an effective capital-resource provider. Thus, it affects the broadcasting policies' righteousness and efficiency. Due to the non-elastic nature of the total advertising market, broadcasting advertising's size affects other media's capital allocation process. Therefore, broadcasting advertising sales system not only affects broadcast's social duty and public interest, but also affects the whole media industry. First, provide fair and open-competitive measures to support broadcast sales policy so that the market-based system can be run smoothly. Second, block any un-due influence from advertisers by separating production/programming and advertising sales. Third, sustain public broadcast system, not based on the advertising sales but based on the subscription fee. Fourth, social intervention of the advertising market. Fifth, provide policies that can set up multiple media channels/outlets and public opinion. By providing the minimum capital resources to the public broadcasting system, the broadcasting system can act on its public-interest duty and support the people's right-to-know rights.
이 연구에서는 방송광고 판매제도 개선에서의 경쟁도입이 각 매체의 광고수입에 미치는 영향을 분석하고, 그에 기초해 바람직한 제도개선을 위한 제도적 장치를 추론코자 하였다. 경쟁도입은 방송광고 요금인상과 방송광고비 증가를 초래하며, 이로 인한 사회적 부작용을 제어할 장치가 없다면 언론매체의 다양성과 균형발전이 훼손되고, 여론의 독과점이 촉진되는 부작용을 피할 수 없다. 따라서 방송광고판매에 경쟁체제를 도입하되, 방송법이 규정한 방송의 제작편성과 광고영업의 제도적 분리를 실질적으로 담보할 수 있는 제도적 장치와, 방송광고 요금의 인상과 그로 인한 방송광고비의 증가를 사회적으로 조절할 수 있는 제도적 장치를 갖추는 것이 필요하다. 그 제도적 장치들은 다음과 같은 다섯 가지이다. 첫째, 방송광고 거래의 투명성과 공정성을 유지하는 것이다. 둘째, 방송사의 직접적 광고영업을 금지하고 더 나아가 직접영업 효과를 차단하는 것이다. 셋째, 공영방송이 공적서비스에 전념할 수 있도록 관련 정책을 정비 개선하는 것이다. 넷째, 광고시장에 대한 사회적 개입수단을 운용하는 것이다. 다섯째, 지역방송과 종교방송 등이 공적인 기본 기능을 수행할 수 있도록 최소한의 재원을 적절히 보장하는 것이다.
Keywords