Study on gatekeeping in selecting process of people in the news: Based on Social Capital theory

인물뉴스의 특성과 결정요인 연구: 사회자본(Social Capital) 이론을 중심으로

  • Lee, Wan-Soo (School of Journalism and Mass Communication, Korea University)
  • Published : 2006.02.13

Abstract

This study inquires at behavior and attitude of gatekeepers at major Korean media in the process of selecting and covering newsmakers, with focusing on factors, paths and practices in making news on the people. The study assumes that gatekeepers' social networking process with social elites, based on birth places, alma mater and kinship, plays great role in making people in the news. The study applies methods of in-depth interviews with people-page gatekeepers and content analysis of news on newsmakers. The in-depth interviews and content analysis unveil that people-page gatekeepers tend to support high society and social elite group. Furthermore, through the process of news-making, the gatekeeper group shares social capital such as economic exchanges and socio-political influences with social elite group. The result of interviews and analysis confirm that social networking based on personal affiliation plays as an important factor in selecting and covering newsmakers. With in-depth analysis of news contents, the study finds out that social elite groups of top government officials, corporate CEOs, medical doctors, lawyers, judges, prosecutors, college professors, cultural celebrities and journalists, who are predominantly male, appear on people pages much frequently out of proportion. The content analysis also reveal that 'personal news,' which cover personal and private life or unilaterally promote newsmakers predominate in terms of frequency and amount over socially-important or pubic-interested 'public news.' In terms of news values, fragmentary news composed of sensational, personal and gossiping elements appear more frequently than socially-meaningful news with strong social issues and public messages.

이 연구는 인물 뉴스를 현장에서 직접 제작하고 있는 국내 일간지 게이트키퍼들이 어떤 요인과 경로 그리고 관행을 갖고 인물 뉴스를 생산하는지 알아 보고자 했다. 특히 게이트키퍼와 사회적 엘리트간의 연결 고리인 지연, 학연, 혈연 등 이른바 '연줄망'이 인물 뉴스 결정과정에 실제로 영향을 미치는지에 주목했다. 이를 위해 일간 신문 사람면 담당 게이트 키퍼와 심층 인터뷰를 실시했으며, 동시에 내용분석을 했다. 분석결과 인물 뉴스 게이트키퍼들은 사회적 상류층이나 엘리트들을 지지하고 있었으며, 엘리트와 함께 경제적 교환행위에 참여하거나 정치사회적 영향력 확대를 통해서 사회자본을 공유했다. 이 과정에서 관계를 중시하는 사적 연줄망이 인물 뉴스 결정의 한 요인이 되고 있음을 확인했다. 실제 보도 내용을 분석한 결과에서도 인물 뉴스는 주로 고위 관리, 기업체 대표, 의사, 법조인, 교수, 문화 예술인, 언론인 등 남성 상류층이 편향적으로 많이 보도됐다. 또 이들 엘리트계층을 소개하는 뉴스 내용도 사회적으로 의미 있거나 공익 성격이 짙은 '공적 뉴스'보다는 개인 알리기나 PR 뉴스와 같은 '사적 뉴스'가 월등히 많다는 사실도 보여줬다.

Keywords