쇼핑몰의 인지도별 전자상거래의 성공요인에 관한 연구

A Study on the Critical Success Factors of Electronic Commerce by Shopping Mall Awareness

  • 김정열 (오산대학 컴퓨터정보계열)
  • 발행 : 2006.11.30

초록

쇼핑몰의 급속한 발전은 기업과 소비자간 중간유통단계를 거치지 않고 직접 연결이 가능하게 되었으며, 이로 인해 중간마진과 물류비용을 절감할 수 있게 되었다. 나아가 무역방식과 금융방식 모두 획기적인 변화가 예상되고 있다. 국내외 전자상거래 시장이 급격히 발전함에도 불구하고 전자상거래의 성공요인에 관한 연구는 실제 미흡한 상태로 이에 대한 연구는 매우 유용한 일이라 판단된다. 본 연구결과 가격 및 보안, 쇼핑몰 인터페이스 및 신뢰, 사용의 편리성이 고객만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으며, 인지도가 높은 쇼핑몰일수록 고객만족도가 높은 것으로 규명되었다.

The internet is not simply a new technology that businesses are adopting to reduce their costs of operations and increase revenues. This study reports a set of success factors for electronic commerce, specifically some important implications for managers of internet shopping mall area in Korea. In this study it is found that price and security are most critical to increase customer satisfaction. In addition, the result of this study shows that (1) price and security, (2) shopping mall interface and trust and (3) ease of use are very important to increase customer satisfaction. And the result of this study shows that shopping mall awareness are very important to increase customer satisfaction.

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