References
- 고율희(2001). 자녀의 성, 어머니의 취업여부 및 사회, 경제적 수준에 따른 양육신념과 양육 행동. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
- 곽아정(1994). 어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아의 읽기 능력과의 관계. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
- 권주원(2003). 어머니의 자녀에 대한 신념과 유아의 창의성. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 김명순(1996). 어머니의 문해신념과 유아-어머니의 상호작용 및 문어의 의미구성 전략 사용에 관한 질적 연구. 대한가정학회지, 34(3), 305-325
- 김명순, 권희경(2002). 어머니의 아버지의 문해발달에 대한 태도 및 가정문해환경. 대한가정학회지, 40(1), 147-162
- 김소양(2002).4,5세 유아들의 쓰기 기능에 대한 인식. 유아교육연구, 22(2), 155-172
- 김수희(2003). 아동의 읽기 유창성과 가정 문해환경의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 김연하(1998). 어머니의 부모신념과 아동의 자기 지각과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위논문
- 김영신(1995). 유아교육 기관의 질에 따른 유아의 문해행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 김희진(1995) 자녀 양육에 대한 한국과 미국 어머니들의 신념 비교 연구. 유아교육연구, 15(2), 5-22
- 박혜정(1988). 취학전 유아의 문자 지도에 관한 연구. 한국교육개발원, 88-130
- 박홍선(1998). 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀교육관 및 양육 태도 조사연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
- 소현아(1999). 저소득층 어머니-유아간 책읽기 상호작용. 연세 대학교 대학원 석사학위 논문
- 위영희(2003). 유아의 문해발달에 영향을 미치는 요인. 교육 발전, 22(1,2)
- 윤혜영(1997). 총체적 언어접근에서의 문식성 발달에 대한 유아교사의 신념. 이화여자대학교 교육대학원 석사 학위 논문
- 이경렬(2005). 저소득 가정 어머니-유아의 그림책읽기 상호 작용과 유아의 언어능력. 연세대학교 대학원 석사 학위논문
- 이근영(2000). 아동의 읽기 태도와 가정의 문해환경간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 이문옥(1997).5세 아동과 1학년 아동의 읽기, 쓰기 발달과 가정문해환경의 상관관계연구. 교육학연구, 35(3),263-279
- 이성은 편역(1995). 총체적 언어교육: 교육적용의 이론과 실제. 서울: 창지사
- 이차숙, 노명완(1995). 유아언어교육론. 서울: 동문사
- 장은경, 박은혜, 김희진(1998). 만 3세아 발달에 대한 어머니와 교사의 기대. 대한가정학회지, 36(4), 137-146
- 전윤숙(1992) 어머니의 신념과 유아의 성이 유아의 인지 능력에 미치는 효과. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문
- 전은정(2001). 글을 일는 유아와 글을 못 읽는 유아의 이야기 이해력과 이야기 구성력. 경희 대학교 교육대학원 석사논문
- 한임순(1991). 유아교육개론. 서울: 동문사
- Alvarez, W. F.(1985). The meaning of maternal employment for mothers and their perceptions of their three-year-old children. Child Development, 56, 350-360 https://doi.org/10.2307/1129725
- Amold, D. & Whitwhurst, G.(1994). Accelerating language development through picture book reading: A summary of dialogic reading and its effects. In D. K. Dickinson (Ed.) Bridges to literacy: Children families, and schools. Oxford : Blackwell
- Block, J. H.(1973). Conceptions of sex role: Some cross-cultural and longitudinal perspectives. American Psychologist, 28, 512-526 https://doi.org/10.1037/h0035094
- Bruneau, B. J., Rasinski, TV. & Ambrose. R. P.(1990). Parent's perceptions of children's reading and writing development in a whole-language kindergarten program. 39th yearbook of National Reading Conference, 209-216
- Durkin, D.(1978). Children who read early. NY: The Teachers Colledge, Columbia University
- Feitelson, B. & Goldstein, Z.(1986). Pattern of ownership and reading to tong children in Israeli school-oriented and nonschool-oriented families. The Reading Teacher, 39(3), 924-930
- Goodman, K. S.(1992). I didn't find whole language, The Reading Teacher, 46, 188-198
- Hannon, P. & James, S. (1990). 'Parent' and 'Teachers' perapectives an preschool literacy development. British Educational Research Journal, 16, 259-272 https://doi.org/10.1080/0141192900160304
- Hansen. H. S.(1969). The impact of the of literacy environment on reading attitude. Elementary English, 46, 17-24
- Heath, S. B.(1983). Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. Cambridge university Press
- Hoffman, L. W.(1977). Changes in family roles, socialization, and sex differences. American Psychologist, 32(8), 644-657 https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.8.644
- Leseman, P. & Jong, P.(1998). Home literacy : Opportunity, instruction, cooperation and social-emotional quality predicting early reading achievement. Reading Research Quarterly, 33(3), 294-318 https://doi.org/10.1598/RRQ.33.3.3
- Loughlim, C. E. & M. D. Martin(1987). Supporting Literacy: Developing Learning environments, NY: Teachers college Press
- McCormick, C. & Mason, J.(1986). Intervention procedures for increasing preschool children's interest in and knowledge about reading. In W H Teale & E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy : Writing and reading Norwood, NJ: Ablex
- McGee, L. M. & Richgels, D.J.(1990). Literacy's beginnings: Supporting young readers and writers. Boston, Mass.: Allyn & Bacon
- McLane, J. B. & McNamee, G. D.(1990). Early literacy. Cambridge, Mass.: Harvard University Press
- Neuman, S. B., Copple, C. & Bredekamp, S.(2000). Learning to read and write. Washington, D.C.: NAEYC
- Russell, A. & Russell, G.(1982). Mother, father, and child belief about child development. Journal of Psychology, 110, 297-306 https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915353
- Snow, C. E.(1977). Mother's speech reasarch from input to interaction. In Snow, C. E. & Ferguson, C. A.(Eds). Talking to children: Language Input and Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press
- Sulzby, E.(1990). Assessment of writing and children's language while writing. In L. M. Morrow & J. K. Smith(Eds.), Assessment for Instruction in Literacy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
- Taylor, D.(1983). Family literacy. Portsmouth. NH: Heinemann Educational Books
- Teale, W. H.(1986). Home background and young children's literacy development. In W. H. Teale ,& E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy: Writing and reading. Norwood, NJ: Ablex
- Yoo. S.(1998). Early childhood teachers beliefs about literacy based on the whole language approach. Educational Research Quarterly, 22(2), 12-20