Analysis of Mothers' Beliefs and Practices for Children's Literacy Acquisition at Home

유아의 가정문해환경실태 및 어머니의 문해신념과 실천과의 관계

  • Kim, Ju-Ah (Dept. of Early Childhood Education, Kyungwon College)
  • 김주아 (경원전문대학교 유아교육학과)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study analyzed mothers' beliefs and practices for children's literacy acquisition by investigating the actual conditions of the literacy environment at home. The aim of this study is to understand what mothers believe about literacy, to recognize that children's literacy development is attained by activities done at home, and to provide basic data about parents' roles and guides for the development of a literacy education program for mothers and literacy development for children. As results of this study will show firstly that the actual conditions of the literacy environment for children at home begin before children are six months old, as most of mothers read to their children 2 or 3 times per week for more than 40-50 minutes. In addition, the study illustrate significant differences in mothers' literacy beliefs and practices according to the age of each child and the mothers educational background. A Third point that will be outlined is the way in which the developmental literacy belief among mothers' beliefs was related to the constructions and practices of mothers literacy environment. finally, the study will look at the influence of developmental literacy belief among mothers beliefs on practices of mothers literacy environments.

Keywords

References

  1. 고율희(2001). 자녀의 성, 어머니의 취업여부 및 사회, 경제적 수준에 따른 양육신념과 양육 행동. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
  2. 곽아정(1994). 어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아의 읽기 능력과의 관계. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
  3. 권주원(2003). 어머니의 자녀에 대한 신념과 유아의 창의성. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김명순(1996). 어머니의 문해신념과 유아-어머니의 상호작용 및 문어의 의미구성 전략 사용에 관한 질적 연구. 대한가정학회지, 34(3), 305-325
  5. 김명순, 권희경(2002). 어머니의 아버지의 문해발달에 대한 태도 및 가정문해환경. 대한가정학회지, 40(1), 147-162
  6. 김소양(2002).4,5세 유아들의 쓰기 기능에 대한 인식. 유아교육연구, 22(2), 155-172
  7. 김수희(2003). 아동의 읽기 유창성과 가정 문해환경의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  8. 김연하(1998). 어머니의 부모신념과 아동의 자기 지각과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  9. 김영신(1995). 유아교육 기관의 질에 따른 유아의 문해행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 김희진(1995) 자녀 양육에 대한 한국과 미국 어머니들의 신념 비교 연구. 유아교육연구, 15(2), 5-22
  11. 박혜정(1988). 취학전 유아의 문자 지도에 관한 연구. 한국교육개발원, 88-130
  12. 박홍선(1998). 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀교육관 및 양육 태도 조사연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 소현아(1999). 저소득층 어머니-유아간 책읽기 상호작용. 연세 대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 위영희(2003). 유아의 문해발달에 영향을 미치는 요인. 교육 발전, 22(1,2)
  15. 윤혜영(1997). 총체적 언어접근에서의 문식성 발달에 대한 유아교사의 신념. 이화여자대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  16. 이경렬(2005). 저소득 가정 어머니-유아의 그림책읽기 상호 작용과 유아의 언어능력. 연세대학교 대학원 석사 학위논문
  17. 이근영(2000). 아동의 읽기 태도와 가정의 문해환경간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  18. 이문옥(1997).5세 아동과 1학년 아동의 읽기, 쓰기 발달과 가정문해환경의 상관관계연구. 교육학연구, 35(3),263-279
  19. 이성은 편역(1995). 총체적 언어교육: 교육적용의 이론과 실제. 서울: 창지사
  20. 이차숙, 노명완(1995). 유아언어교육론. 서울: 동문사
  21. 장은경, 박은혜, 김희진(1998). 만 3세아 발달에 대한 어머니와 교사의 기대. 대한가정학회지, 36(4), 137-146
  22. 전윤숙(1992) 어머니의 신념과 유아의 성이 유아의 인지 능력에 미치는 효과. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문
  23. 전은정(2001). 글을 일는 유아와 글을 못 읽는 유아의 이야기 이해력과 이야기 구성력. 경희 대학교 교육대학원 석사논문
  24. 한임순(1991). 유아교육개론. 서울: 동문사
  25. Alvarez, W. F.(1985). The meaning of maternal employment for mothers and their perceptions of their three-year-old children. Child Development, 56, 350-360 https://doi.org/10.2307/1129725
  26. Amold, D. & Whitwhurst, G.(1994). Accelerating language development through picture book reading: A summary of dialogic reading and its effects. In D. K. Dickinson (Ed.) Bridges to literacy: Children families, and schools. Oxford : Blackwell
  27. Block, J. H.(1973). Conceptions of sex role: Some cross-cultural and longitudinal perspectives. American Psychologist, 28, 512-526 https://doi.org/10.1037/h0035094
  28. Bruneau, B. J., Rasinski, TV. & Ambrose. R. P.(1990). Parent's perceptions of children's reading and writing development in a whole-language kindergarten program. 39th yearbook of National Reading Conference, 209-216
  29. Durkin, D.(1978). Children who read early. NY: The Teachers Colledge, Columbia University
  30. Feitelson, B. & Goldstein, Z.(1986). Pattern of ownership and reading to tong children in Israeli school-oriented and nonschool-oriented families. The Reading Teacher, 39(3), 924-930
  31. Goodman, K. S.(1992). I didn't find whole language, The Reading Teacher, 46, 188-198
  32. Hannon, P. & James, S. (1990). 'Parent' and 'Teachers' perapectives an preschool literacy development. British Educational Research Journal, 16, 259-272 https://doi.org/10.1080/0141192900160304
  33. Hansen. H. S.(1969). The impact of the of literacy environment on reading attitude. Elementary English, 46, 17-24
  34. Heath, S. B.(1983). Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. Cambridge university Press
  35. Hoffman, L. W.(1977). Changes in family roles, socialization, and sex differences. American Psychologist, 32(8), 644-657 https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.8.644
  36. Leseman, P. & Jong, P.(1998). Home literacy : Opportunity, instruction, cooperation and social-emotional quality predicting early reading achievement. Reading Research Quarterly, 33(3), 294-318 https://doi.org/10.1598/RRQ.33.3.3
  37. Loughlim, C. E. & M. D. Martin(1987). Supporting Literacy: Developing Learning environments, NY: Teachers college Press
  38. McCormick, C. & Mason, J.(1986). Intervention procedures for increasing preschool children's interest in and knowledge about reading. In W H Teale & E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy : Writing and reading Norwood, NJ: Ablex
  39. McGee, L. M. & Richgels, D.J.(1990). Literacy's beginnings: Supporting young readers and writers. Boston, Mass.: Allyn & Bacon
  40. McLane, J. B. & McNamee, G. D.(1990). Early literacy. Cambridge, Mass.: Harvard University Press
  41. Neuman, S. B., Copple, C. & Bredekamp, S.(2000). Learning to read and write. Washington, D.C.: NAEYC
  42. Russell, A. & Russell, G.(1982). Mother, father, and child belief about child development. Journal of Psychology, 110, 297-306 https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915353
  43. Snow, C. E.(1977). Mother's speech reasarch from input to interaction. In Snow, C. E. & Ferguson, C. A.(Eds). Talking to children: Language Input and Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press
  44. Sulzby, E.(1990). Assessment of writing and children's language while writing. In L. M. Morrow & J. K. Smith(Eds.), Assessment for Instruction in Literacy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  45. Taylor, D.(1983). Family literacy. Portsmouth. NH: Heinemann Educational Books
  46. Teale, W. H.(1986). Home background and young children's literacy development. In W. H. Teale ,& E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy: Writing and reading. Norwood, NJ: Ablex
  47. Yoo. S.(1998). Early childhood teachers beliefs about literacy based on the whole language approach. Educational Research Quarterly, 22(2), 12-20