A Study on the Analysis of Aesthetic Shape Shown on the Modern Flat Patterned Clothing

현대 평면의에 나타난 형태미에 관한 연구

  • Kwen, Jin (Korea Institute of Industrial Technology)
  • 권진 (한국생산기술연구원)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

The study on plane composition in clothing was focused mainly on woven wear earlier but its application has been reaching the knit wear. This study is confined to the utilization with geometrical linear pattern in the modern apparel. The work here intends to grasp the plane structure found in both woven wear and knit wear and, in particular, to understand the aesthetics of fashion. The modern flat patterned clothing has been affected by the oriental style or postmodernism in view of social and cultural aspect while its fabric material and expression method shows the diversity in terms of industrial and technical aspect. It can be characterized as several outstanding patterns: the geometrical pattern in structure, the linear pattern with seam line and 2-dimensional plane pattern without seam line, and the flexible silhouette integrated into one single shape with human body unlike the traditional apparel The aesthetics of fashion in modern flat patterned clothing can be divided into such category as the organically spatial change, the re-creation of tradition and the non-format framework. The organically spatial change shows the geometrical formation in clothes due to change in dimension, where the organically changing uniformity and generosity appears as the dimension progresses. The timeless without any difference of up and down, left and right, and inside and outside and the discontinuity due to limitless spatial change are also imbedded. The re-creation of tradition tells the reshaped spirits of old tradition by integrating and modifying the hereditary features in the old customed clothing into modern clothing. The modern flat patterned clothing implies the contemporaneousness or the frame through which the old and modern cultures may be shared and indicates the re-creation of the past and uniformity. The non-format framework contains the uncertainty in meaning and it doesn't have any certain standards. As both the apparel and the human body with this style aim at the open space, the numerous contingencies are realized.

Keywords

References

  1. 이정임 (1991) 평면재단과 입체재단 비교를 통한 체형 별 원형 연구. 한국의류학회지, 15(3), p. 309
  2. 이은영 (1991). 패션마케팅. 교문사, pp. 30-65
  3. Lillian B. Matthews (1979). Relationship Between Traditionalism of Dress and Social Values of Ghanaian Women. H.E..R.J., 7(6). p .391
  4. 곽태기, 김은정 (2002). 중국, 일본, 한국의 오리엔탈리 즘패션에 나타난 토탈패션에 관한 연구, 복식, 52(5) p. 111
  5. 김동욱 (1997). 현대사회와 모더니즘 나남출판사
  6. 최혜정, 임영자 (2001). 20세 기 말 현재패션에 나타난 다문화주의 (Multiculturalism) 현상에 관한 연구. 복식, 51(2). pp. 149-167
  7. 김희정, 이경희 (2000) 동양적 복식디자인의 특성과 이미지 연구(제 2보). 한국의류학회지, 24(3), p. 28
  8. 김이은, 조규화, 복식의 Bisexuallity에 관한 연구. 한국 의류학회지, 20(5), pp. 801-816
  9. 김인경 (1998) 파리컬렉선에 나타난 한국적 패션 디자 인의 특성에 관한 연구. 복식, 38(5), p. 234
  10. 공미선, 채금석 (2004) 세계시장을 위한 한국적 패션 디자인의 개발. 복식, 54(2), p. 3
  11. 김희정 (2002), 현대 패션의 일본적 디자인 특성과 이 미지 구성요인. 한국의류산업학회지, 4(1). p. 12
  12. 김윤희, 김민자 (1991). 20세 기 서양 패션에 나타난 동양 복식의 형태미에 관한 연구. 대한가정학회지, 29(1), p. 4
  13. 조영아, 유혜영 (2001). 20세 기 동양모드의 변화 연구. 복식, 51 (5), p. 27
  14. 권진 (2005) 현대 니트웨어의 니트기법 특성에 관한 연구. 세종대학교 박사논문, p. 53
  15. 권진 (2006). The Design Characteristics of Whole garment in Terms of the Topology 한국디자인문화학회지, 12(1), p. 74
  16. 김민지, 인체미 (1997). 인식과 복식형태의 변천. 복식, 32, p. 227
  17. 김윤희, 김민자 (1991). 20세 기 서양 패션에 나타난 동양 복식의 형태미에 관한 연구, 대한가정학회지, 29(1). P. 5
  18. Mary E. Roach & Joanne B. Eicher (1973). The Tlisible Self: Perspectives on Dress. Englewood Cliffs Prentice-Hall Inc., p. 101
  19. 임영자, 문공화 (2002) 한복구조에 나타난 옷감 (ground) 과 옷꼴 (figure)에 관한 연구. 복식, 52(3), p. 150
  20. 권진, (2006). The Design Characteristics of Whole garment in Terms of the Topology 한국디자인문화학회지, 12(1), p. 73
  21. 임영자 (1996). 현대패션디자인에 나타난 동양의 미의 식 연구, 복식, p. 264
  22. 고복남 (1987) 한국 의복의 유형과 양식. 집문당 p. 31
  23. 권진, (2006). The Design Characteristics of Whole garment in Terms of the Topology. 한국디자인문화학회지, 12(1), p. 79
  24. 임영자 (1996). 현대패션디자인에 나타난 동양의 미의 식 연구. 복식, p. 264
  25. 박미자, 임영자 (1996). 한복에 나타난 위상기하학적 구성에 관한 연구, 복식, 30, p. 72
  26. 김윤주 (1998). 1990 년 대 의 복식에 나타난 포스트모더 니즘 특성 연구. 충남대 석사논문, p. 38
  27. 최해주, 안은경 (2003). 국내 복고주의 패션의 조형성 에 관한 연구. 복식, 53(2), p. 146
  28. 최해주, 안은경 (2003). 국내 복고주의 패션의 조형성 에 관한 연구. 복식, 53(2) p. 147
  29. 손영미, 이수현 (2004). 플리츠기법을 응용한 패션디 자인 연구. 복식, 54(6), p. 161
  30. 함연자 (2003). 현대 패션에 나타난 클래식 테일러드 수트의 미적 특성. 복식, 53(6) p. 111
  31. 김진아 (1998), 해체주의 조형성에 따른 복식디자인의 연구 경일대학교 석사논문. p. 12